نوبل فیزیك باز هم تعجب همگان را برانگیخت

نوبل فیزیك باز هم تعجب همگان را برانگیخت

سرگرمی كامپیوتری: تهران – آرتور اشكین آمریكایی 96 ساله بعنوان سالخورده ترین برنده نوبل، نیمی از جایزه نوبل فیزیك 2018 را دریافت كرد و نیمی دیگر به جرارد مورو 74 ساله از فرانسه و دونا استریكلند 58 ساله از كانادا برای ابتكارات نوآورانه در فیزیك لیزر اهدا شد.


به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا، آرتور اشكین این جایزه را به علت توسعه انبرك نوری دریافت كرد كه كاربرد گسترده ای در سیستم های بیولوژیكی دارد. یكی از كاربردهای این روش امكان جابجایی ارگانیسم های بسیار كوچك مانند سلول ها در ابعاد میكرو است.
همچنین می توان از این ابزار برای جابجایی و تثبیت ویرس ها، میكروب ها و دیگر میكروارگانیسم ها استفاده نمود. وی از اوایل دهه 1960 میلادی، یعنی مقارن با اختراع لیزر، در حال كار و پژوهش روی این پروژه بوده است. وی سالخورده ترین برنده جایزه نوبل است.
مورو و استریكلند هم جایزه را به علت توسعه روشی برای تولید پالس های بسیار شدید و فوق كوتاه اپتیكی دریافت نمودند. این روش هم كاربردهای گسترده ای دارد و یكی از كاربردهای آن در جراحی چشم با استفاده از لیزر است.
با استفاده از این روش می توان برش ها و منافذ بسیار دقیق در موجودات زنده در ابعاد میكروسكوپی تولید كرد. این دو دانشمند از اوایل دهه 80 میلادی در دانشگاه روچستر كار مشترك خویش را اغاز كردند.
استریكلند 55 ساله سومین زنی است كه موفق به دریافت نوبل شده است. ماری كوری در سال 1903 میلادی به علت كشف تابش و ماریا گوپرت مایر در سال 1963 به علت كشفیاتی در زمینه ساختار هسته موفق به دریافت این جایزه شدند.
ارزش مادی جایزه نوبل فیزیك 9 میلیون كرون سوئد (حدود یك میلون دلار) است.آكادمی سلطنتی نوبل هر دو اختراع را انقلابی در فیزیك لیزر نامیده است.
منابع: پایگاه خبری بنیاد نوبل، پایگاه خبری سی ان ان، پایگاه خبری نیویورك تایمز و پایگاه خبری گاردین
علمی **9259**1440


1397/07/11
23:51:14
5.0 / 5
4381
تگهای خبر: سیستم , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری