ساخت لیزر با الهام از آفتاب پرست

ساخت لیزر با الهام از آفتاب پرست

سرگرمی كامپیوتری: تهران - گروهی از محققان دانشگاه نورث وسترن یك نانو لیزر جدید توسعه دادند كه می تواند با استفاده از مكانیزمی مشابه آنچه توسط آفتاب پرست به كار گرفته می شود، رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.


به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، آفتاب پرست ها با استفاده از كنترل فاصله بین نانوكریستال های موجود روی پوست خود به سادگی قادرند رنگ عوض كنند.
این تغییر رنگ بر مبنای ساختار سطح، دارای پایداری شیمیایی بوده و در مقیاس وسیع انجام می گردد.
همان طور كه آفتاب پرست فاصله بین نانوكریستال های پوست خویش را تغییر می دهد، لیزر محققان دانشگاه نورث وسترن هم از آرایه های متشكل از نانوذرات فلزی موجود روی یك ماده پلیمری و انعطاف پذیر را مورد بهره برداری قرار می دهد تا رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.
هنگام كشیده یا فشرده شدن این ماده پلیمری فاصله بین نانوذرات فلزی هم افزایش و كاسته می شود. بدین ترتیب طول موج گسیل شده از لیزر تغییر كرده و در نتیجه رنگ نور آن هم تغییر می كند.
لیزر تولید شده با استفاده از این فناوری كاملا پایدار، قابل تنظیم و برگشت پذیر است و حساسیت زیادی نسبت به كشش دارد. این خصوصیت ها برای تولید نمایشگرهای اپتیكی، مدارهای فتونیكی درون تراشه ها و ارتباطات اپتیكی چندگانه ضروری می باشد به همین علت این فناوری در تولید گوشیهای هوشمند، تلویزیون، تجهیزات فتونیكی پوشیدنی و سنسورهای بسیار حساس برای اندازه گیری كشش كاربرد دارد.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nano Letters انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/04/01
12:25:10
5.0 / 5
3586
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری