گزارش سرگرمی كامپیوتری؛

اخطار درباره مخاطرات یك فناوری دولت گریز

اخطار درباره مخاطرات یك فناوری دولت گریز

به گزارش سرگرمی كامپیوتری هوش مصنوعی كه انسان موفق به تولید آن شده، بزودی با آنالیز وجوه مختلف ذهن، جای انسان را می گیرد، بنابراین مركز فضای مجازی رویارویی هدفمند با این فناوری را در دستور كار قرار داده است.


خبرگزاری مهر- گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: مفهوم «هوش» همواره یكی از جذابترین و حدودا پیچیده ترین مفاهیم بوده و هست و از آنجایی كه علم متعقد است كه جایگاه هوش، مغز است انسان همواره در جستجوی كدگشایی عملكرد این عضو اسرارآمیز بدن بوده است. با این وجود امروزه علم حدودا به این میزان از بلوغ رسیده كه بتواند ماشین ها و ابزاری بسازد كه هوشمندانه عمل كنند؛ به عبارت دیگر بشر توانسته «هوش مصنوعی» تولید نماید.
شاید این پیش فرض كه فناوری «هوش مصنوعی» اخیرا تولید شده و در زمره فناوریهای نوین قرار گرفته فرض درستی نباشد چون كه سالهاست كه برخی ماشین ها و ابزار این توانایی را دارند كه در كنار انسان، تمام امور را انجام دهند و انسان تنها ناظر عملیات آنها باشد.
اما آنچه كه امروز هوش مصنوعی را بعنوان یك فناوری نوین بارز كرده، ورود آن به مباحث مختلف زندگی ما است. هوش مصنوعی به كلیه مباحث مختلف زندگی ما ورود كرده و دیگر نمی توان گفت هوش مصنوعی تنها بخشی از توانایی انسان را در برمی گیرد.
به بیان دیگر، قبل از این هوش مصنوعی تنها به بخشی از توانایی انسان، شامل بخشی از یادگیری و قدرت استنتاج، بخشی از قدرت تحلیل و بخشی از قدرت پردازش اطلاعات حجیم، ورود كرده بود اما آنچه كه امروز هوش مصنوعی را برای ما بسیار بارز، اساسی و حیاتی كرده و محققان بر آن اتفاق نظر دارند، این است كه هوش مصنوعی مقرر است جای انسان را به صورت كامل بگیرد. نمونه های این اتفاق از الان در زمینه هواپیماهای بدون خلبان و خودرو های خودران دیده می شود.
به همین دلیل است كه كشورهای مختلف در حال بررسی ابعاد مواجهه با این فناوری هستند. برای مثال این كشورها در حال بررسی این مساله هستند تا بدانند زمانی كه هوش مصنوعی وارد زندگی بشر می شود آیا می توان مطمئن بود كه همانطور كه انسان وقایع را پردازش می كند، هوش مصنوعی هم عمل كرده و مانند انسان در لحظه و در زمان لازم تصمیم می گیرد و یا خیر؟
پیشتازان هوش مصنوعی كدامند
كشوری مانند چین هدفگذاری كرده كه تا سال ۲۰۳۰ تنها از فناوری هوش مصنوعی بیشتر از ۷ هزار میلیارد دلار درآمد داشته باشد. بنابر آخرین گزارش انتشار یافته در نشریه نیچر، چینی ها قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ هدایت هوش مصنوعی دنیا را در اختیار بگیرند. هدف چین رهبری صنعت هوش مصنوعی دنیا است و برای رسیدن به این هدف سه برنامه عمده دارد كه شامل سرمایه گذاری در تحقیقات بنیادی، مقصدی برای نخبگان هوش مصنوعی دنیا و تبدیل شدن به یك قطب صنعتی پیشرو در هوش مصنوعی دنیا می شود.
این كشور سالها است كه در انتشار مقالات هوش مصنوعی رتبه نخست دنیا را دارد. برپایه شاخص اچ ایندكس، چین ششمین كشور از لحاظ پژوهشگران توانمند هوش مصنوعی در دنیاست. همچون شركت های مطرح چین در صنعت هوش مصنوعی هم می توان به صنایع Tencent، Baidu و Alibaba اشاره نمود.
هدف چین در حوزه هوش مصنوعی تمركز بر علوم كشاورزی است. چون كه برای این كشور با وجود داشتن بیشتر از ۱.۶ میلیارد نفر جمعیت، آینده جهان از حیث غذا، مدیریت آب و زمین در درجه اهمیت قرار دارد. بنا بر این این كشور به این نتیجه رسیده كه با پرداختن به فناوری هوش مصنوعی، می تواند در حوزه كشاورزی و در مدیریت آب، غذا و زمین موثر واقع شود و هم درآمد كسب كند.
از سوی دیگر آمریكای شمالی و اروپای شمالی هم رقمی تا ۲ هزار میلیارد دلار را برای درآمدزایی در حوزه هوش مصنوعی هدفگذاری كرده اند كه البته این برنامه ریزی صرفاً به ماشین هوشمند و گوشی هوشمند برنمی گردد. بلكه این كشورها در حال پیاده سازی فناوری هستند كه بتواند وجوه مختلف ذهن انسان را آنالیز و به صورت هم زمان پیاده سازی كند.
اروپا و آمریكا به صورت مشخص در حوزه علوم انسانی هوش مصنوعی ورود پیدا كرده اند و آمریكا علاوه بر این حوزه، در بحث دارو و سلامت هم، هوش مصنوعی را به كار گرفته است.
به بیان دیگر آمریكاییها درحال حركت به سمتی هستند كه هوش مصنوعی را معادل یك انسان كند. به این معنا كه این ماشین، فلسفه یاد بگیرد، بتواند اگر و آنگاه كند و مباحث مربوط به یادگیری و قدرت یادگیری، استنتاج و تجربه را برای خود تعبیه كند.
اگرچه جواب این سوال كه آیا ما می توانیم ماشینی بسازیم كه از انسان هوشمندتر باشد، هنوز معلوم نیست و متخصصان در مورد آن اختلاف نظر دارند، اما آنچه مشخص است این است كه بزرگان فناوری، ابعاد هوش مصنوعی را بین خود تقسیم كرده اند و ما فعلا نظاره گر هستیم و پس از وقوع این فناوری، مانند سایر فناوریها به آن خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی زبان شناسی و مردم شناسی می كند
یكی از وجوه اصلی در حوزه هوش مصنوعی كه مبحث مورد توجه كشورها است، مسئله زبانشناسی است. بنا بر این خیلی از استارت آپها در حال كار روی مبحث پردازش گفتار NLP (natural language processing) هستند.
چرا كه در پدیده هوش مصنوعی، آنچه كه در درجه اهمیت قرار دارد این است كه دسته ای از ماشین های آینده، مقرر است دستیار و كمك یار انسان در همه وجوه باشند. برای مثال هوش مصنوعی می تواند یاد بگیرد كه مانند یك پزشك، عمل كرده و مشكلات افراد را در حوزه های مختلفی مانند پزشكی حل كند. این ماشین می تواند كمك یار انسان در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.
فرض كنید كه شما یك مهندس باشید. هوش مصنوعی كمك یار شما، یاد می گیرد مهندس باشد. به بیان دیگر این دستیار باید بتواند با شما حرف بزند و گفتار داشته باشد. بطوریكه در گفتار، شما نتوانید تشخیص دهید كه این كمك یار، هوش مصنوعی است و یا آقای پزشك و مهندس!
وجه دیگر هوش مصنوعی بحث مردم شناسی است. ذهن ما می تواند چنان استنتاج كند و اطلاعات را كنار هم بگذارد كه مردم را از جهات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حقوقی دسته بندی كند. امروز ماشین هایی با این توانایی در حال ساخت است و به مساله ای بسیار مهم تبدیل گشته است. بنا بر این گفته می شود كه در آینده نزدیك همه چیز در اختیار كشوری خواهد بود كه روی هوش مصنوعی مسلط شده و این بسیار اساسی و حیاتی می باشد.
سرمایه گذاری روی استارت آپهای هوش مصنوعی
نگاهی به وضعیت فعالیت شركتهای فناوری بزرگ در دنیا نشان داده است كه این شركتها در حال تقویت استارت آپهایی در حوزه هوش مصنوعی هستند.
هم حالا ۵ شركت بزرگ فناوری دنیا شامل گوگل، آمازون، اپل، مایكروسافت و فیسبوك كه حدودا تمامی سرویس ها و خدمات مهم فضای مجازی را به دست خودشان گرفته اند، روی استارت آپهای هوش مصنوعی سرمایه گزاری نموده اند.
گوگل امروز صاحب قوی ترین دستیار ماشینی دنیا است و تمام تلاش این شركت كه بیشتر از ۲۰۰ سرویس عرضه می كند، این است كه آینده فضای مجازی از دستش خارج نشود.
این غولهای فناوری در حال تقویت استارت آپ های هوش مصنوعی هستند تا بتوانند به این عرصه مسلط شوند. بنا بر این گوگل الان دارای ۱۵ استارت آپ هوش مصنوعی و اپل دارای ۱۶ استارت آپ هوش مصنوعی هستند.
از اینترنت اشیا تا هوش مصنوعی
از آنجایی كه رویای نفوذ ابعاد مختلف هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما روز به روز رنگ واقعیت به خود می گیرد، مواجهه هدفهمند با این پدیده در كشور و تدوین راهكارهای آینده نگرانه برای آن، ضروری به نظر می آید. در این راستا عباس آسوشه معاون مركز ملی فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد پدیده «هوش مصنوعی» و اقداماتی كه در این راستا در كشور در حال انجام می باشد، الزامات و مخاطرات مواجهه با این فناوری، توضیح می دهد.
وی با اشاره به اینكه از حدود یك سال پیش در مركز ملی فضای مجازی در حال كار روی بحث هوش مصنوعی هستیم، اظهار داشت: در حال تهیه یك سند و نقشه راهی هستیم كه ابعاد مختلف هوش مصنوعی را دربرگیرد.
آسوشه با اشاره به فناوری اینترنت اشیا و علوم شناختی بعنوان محورهای هوش مصنوعی اظهار داشت: اینترنت اشیا زمینه لازم را برای بارور شدن و هوشمند شدن همه چیز در اختیار ما می گذارد.
وی با اشاره به اینكه الان حوزه هوش مصنوعی، استارت آپ ها و پلت فرم های مختلف از تولید گرفته تا هوش تجاری، كارخانه و صنعت، امنیت، بحث های مهندسی و علم داده و تجارت الكترونیك را درگیر كرده است، اشاره كرد: دنیا درحال حركت بسیار شتابان و هدف گذاری شده در این حوزه می باشد. در بحث نرم افزار و پلت فرم های نرم افزاری مبتنی بر اینترنت اشیا ( IOT ) ما كارهای جدی می توانیم انجام دهیم، اما متاسفانه جهت گذاری مشخصی نشده است.
آسوشه با اشاره به اینكه سند توسعه اینترنت اشیا بیشتر از ۶ ماه است كه ابلاغ گردیده است، اضافه كرد: پیش از اینكه این سند را آماده نماییم از دستگاه های مختلف نماینده گرفتیم. معاونت علمی رئیس جمهور را به كمك طلبیدیم و دبیرخانه را در معاونت علمی قرار دادیم. دستگاه های مختلف را دعوت و سند را تكمیل كرده و به تمام دستگاه های مرتبط ابلاغ كردیم. حدود ۳ ماه بعد تقسیم كار ملی در این زمینه انجام و برای دستگاه های مختلف ارسال شد.
معاون مركز ملی فضای مجازی اشاره كرد: برغم اینكه طبق دستور شورای عالی فضای مجازی، سند IOT آماده و در حوزه اینترنت اشیا تقسیم كار ملی صورت گرفته است اما متاسفانه دستگاه های مختلف آنرا جدی نگرفتند و با پیگیری هایی كه در دست انجام است، مرتب ناامیدتر می شویم. این تقسیم كار ملی برپایه مصوبه شورای عالی فضای مجازی است اما خیلی از دستگاهها به آن بی تفاوت هستند. آنها نمی دانند كه آینده مربوط به هوش مصنوعی است و اگر آنرا درنیابیم آینده را خواهیم باخت.
آسوشه اظهار داشت: ما در سند الزامات IOT و به تبع آن هوش مصنوعی، به سمت حوزه های با اولویت بالا و حوزه هایی كه اثرات امنیتی شدیدی نداشته باشند رفته ایم. بومی سازی چرخه حیات یا زیست بوم IOT باید اتفاق بیفتد. همه اینها باید الزامات شبكه ملی اطلاعات را رعایت كرده باشند؛ ما معتقدیم كه زیست بومی IOT در بستر شبكه ملی اطلاعات باید جریان پیدا كند و تمام الزامات این سند، باید در اینترنت اشیا و هوش مصنوعی رعایت شود.

جایگاه هوش مصنوعی در ایران كجاست
وی با اشاره به اینكه اگر به همین شكلی كه امروز درحال حركت هستیم، پیش برویم، ۱۰ سال بعد، از آن چیزی كه امروز هستیم هم عقب تر خواهیم بود، اظهار داشت: فكر نكنیم كه ۱۰ سال دیگر به اندازه ۱۰ سال رشد خواهیم داشت. چون كه دنیا به اندازه هزار سال رشد كرده و ما فاصله مان بیشتر می شود. به همین خاطر زمانی كه مقام معظم رهبری، حكم شورای عالی و مركز ملی فضای مجازی را انشا فرمودند یكی از اهدافی كه برای شورا قرار دادند مواجهه فعال، هوشمندانه و خردمندانه با فضای مجازی بوده است.
آسوشه با اشاره به اینكه گوگل ۱۵ استارتاپ اساسی را در حوزه هوش مصنوعی به خدمت گرفته است، افزود: به صورت كلی باید اظهار داشت كه شركتهایی مانند گوگل و اپل بطور جدی در حوزه هوش مصنوعی كار می كنند و برای خودشان تا سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ اهدافی قرار داده اند. اما ما در كشور كدام شركت بزرگ تك شاخ (یونی كورن) را داریم كه بتواند استارت آپهای ما را در كنار خودش بگیرد و ابعاد مختلف هوش مصنوعی را هدایت كرده و در كشور مورد بهره برداری قرار دهد؟
معاون مركز ملی فضای مجازی اشاره كرد: با این شرایطی كه در كشور برای بخش خصوصی درست كرده ایم، این بخش هر روز ضعیف تر می شود. در حالی كه گوگل و اپل خودشان را برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده تجهیز كرده و برای آنكه حكومت جهانی شان خدشه دار نشود، هزینه می كنند.
وی با اشاره به اینكه متاسفانه ما در هدایت بخش خصوصی خیلی فعال و اثرگذار نبوده ایم، افزود: با این قوانین مالیاتی و بیمه ای و انواع قوانینی كه واقعا دست و پا گیر هستند و متناسب با عصر فضای مجازی مورد بازنگری قرار نگرفته اند، اجازه بزرگ شدن به بخش خصوصی این حوزه نداده ایم. این قوانین و مقررات صرفاً برای دوران سنتی ما تعبیه شده بود.
ارسال نامه عملكرد هوش مصنوعی به رئیس جمهور
معاون مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اینكه راجع به اینها باید فكر شود و بخش های حقوقی و قانونگذار و قضایی باید راجع به این مباحث كار كنند، افزود: به سبب موضوعات متنوع و بسیار اثرگذار، صف حجیمی از بخشنامه ها و اسناد در پشت درهای شورای عالی تشكیل شده است، بنابراین برای كارهایی هم كه انجام شده، سرعت لازم وجود ندارد.
وی با اشاره به اینكه ما در مركز ملی فضای مجازی نامه هایی را با عنوان «بلوغ سازمانی» در بحث تاثیر عملكرد هوش مصنوعی در اقتصاد، بهداشت، آموزش و پرورش و كشاورزی، برای رئیس جمهور ارسال كرده ایم، افزود: در بحث پولی مالی هم در حال آماده سازی مسائلی هستیم كه از سوی رئیس جمهور به مجموعه هایی كه متولی آن هستند ارسال شود.
نامه هایی را با عنوان «بلوغ سازمانی» در بحث تاثیر عملكرد هوش مصنوعی در اقتصاد، بهداشت، آموزش و پرورش و كشاورزی، برای رئیس جمهور ارسال كرده ایم تا به مجموعه هایی كه متولی آن هستند ارسال شودمعاون مركز ملی فضای مجازی افزود: مضمون این نامه ها این است كه نهادهای متولی در آینده نزدیك در كنار هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاكچین، پلت فرم ها و سایر فناوری های تحول آفرین، چه شكل و نمایی خواهند داشت یا باید داشته باشند.
هوش مصنوعی چه مخاطراتی دارد
آسوشه در مورد مخاطرات رویارویی با هوش مصنوعی گفت: اصلی ترین بحث هوش مصنوعی این است كه انسان آرام آرام اعتماد به نفسش را از دست می دهد و آرام آرام بدون ماشین هیچ كاری نمی تواند بكند. اگر امروز گوشی شما كمك می نماید كه شما تصمیم بگیرید، فردا و به واسطه هوش مصنوعی، شما از گوشی تان و دستیارتان می خواهید كه برای شما تصمیم بگیرد. در بخش اقتصادی، سرمایه گذاری و حتی ایجاد ارتباط و همكاری با یك مجموعه، این اتفاق می افتد. بنا بر این ما در سند اینترنت اشیا تاكیدمان این بوده كه باید حواسمان جمع باشد كه با بهره گیری از هوش مصنوعی، كرامت انسانی با حضور ماشین هایی كه حدودا همه كارها را برای ما انجام می دهند، زیر سوال نرود.
وی افزود: این ماشین ها مثل انسان هستند؛ وقتی با ماشین برخورد كرده و تعامل دارید اصلا احساس نمی كنید كه انسان نیست. همه جواب ها و سوالات كه مطرح می شود درست مثل این است كه یك انسان پیش روی شما نشسته و شما را می بیند و پیشینه شما را هم از روی شبكه برمی دارد و آنالیز می كند. به صورت كلی به واسطه هوش مصنوعی، مباحث اخلاقی در آینده به چالش كشیده خواهند شد.
آسوشه با اشاره به اینكه این مساله در همه جا مطرح است، اظهار داشت: برای مثال اروپایی ها در كنفراس داووس ۲۰۱۹ بحث «اخلاق در فضای مجازی» را به صورت جدی مطرح نمودند. در كشور ما هم مبحث اخلاق خط قرمز است و ما باید مواظب باشیم كه هوش مصنوعی مانند یك سیل به سمت ما می آید. امروز این سیل باآنكه یك مسیل ضعیف است اما بزودی چنان قوی خواهد شد كه شما بدون آن نمی توانید دیگر زندگی كنید و اگر اقدامات لازم را انجام نداده باشیم با مشكل مواجه می شویم.

دولت گریزی با فناوری هوش مصنوعی
معاون مركز ملی فضای مجازی افزود: تهدید بعدی این است كه این نوع تكنولوژی های جدید را «فناوری دولت گریز» می نامند. مثل بلاكچین، اینترنت اشیا و علوم شناختی؛ به این معنا كه این فناوریها به نحوی حركت می كنند كه قدرت و اختیارات دولت، در مقابل آنها بسیار پایین می آید. اینكه می گوییم سازمانها و وزارتخانه ها برای تقابل با هوش مصنوعی باید آماده باشند به این دلیل است كه بزودی و در آینده نزدیك، ماشین ها می آیند و جای آنها را می گیرند. ازاین رو تهدید بعدی هوش مصنوعی، قابلیت دولت گریزی آن است.
اینكه می گوییم سازمانها و وزارتخانه ها برای تقابل با هوش مصنوعی باید آماده باشند به این دلیل است كه بزودی و در آینده نزدیك، ماشین ها می آیند و جای آنها را می گیرندآسوشه افزود: بحث دیگر مباحث مربوط به امنیت كشور است. مسائل امنیتی كشور با هوش مصنوعی شدیداً تحت تاثیر قرار می گیرد و اگر هوش مصنوعی را در اختیار بگیرند، مقابله با هجمه دشمنان كار سختی خواهد شد. امروز ما چیزی به نام هوش مصنوعی در كشور نداریم؛ امروز تنها گوگل است كه اطلاعات ما را می برد، یا یك سری پیام رسان هستند كه اطلاعات ما را در اختیار دارند و ماشین هایی وجود دارند كه حجم وسیعی از اطلاعات را آنالیز می كنند. اما اگر هوش مصنوعی بیاید و یك مغز متفكر با دستیاری كه یك مغز متفكر دارد به این عرصه وارد شود، دیگر تنها مبحث جمع آوری اطلاعات مطرح نیست و مبحث متفاوت می شود.
وی اظهار داشت: به این معنا كه اطلاعات جمع آوری می شود و با اخلاق، رفتار، اقدامات روزانه و مسیر و كارهایی كه روزانه برای هر فرد وجود دارد، تركیب خواهد شد. تا قبل از این اطلاعاتی كه گوگل و پیام رسان ها جمع آوری می كردند، اطلاعات خام بود و خیلی به كار نمی آمد؛ اما در هوش مصنوعی جمع آوری اطلاعات به صورت پردازش شده است كه می تواند اثرات بسیار شگرف و عمیقی را در بحث های امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ما بگذارد.
به گفته معاون مركز ملی فضای مجازی به مرور، انسان با حضور هوش مصنوعی و هوشی كه وجوه مختلف انسان را می تواند شبیه سازی كند، كشور را بی هویت می كند. به عبارت بهتر، با هوش مصنوعی مرز كشورها زیر سوال می رود. همانطور كه امروز هم فضای مجازی مرز كشورها را به یك شكل دیگر زیر سوال برده است.
از هوش مصنوعی نمی ترسیم
آسوشه می گوید: ما از فناوری هوش مصنوعی نمی ترسیم؛ بلكه معتقدیم كه ابزاری در اختیار ما قرار گرفته كه روش كار كردن با آنرا باید به مردم یاد دهیم. باید بررسی شود كه در كدام قسمتهایی از فناوری هوش مصنوعی ورود نماییم و یا در كدام قسمتها باید سرمایه گذاری و حمایت نماییم. در همین حال باید مشخص شود كه مبحث آگاهی مردم در این عرصه بر عهده چه نهادی خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه سند و نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در كشور با عنایت به این الزامات، باید به شورای عالی فضای مجازی عرضه شود، ادامه می دهد: ما خیلی سخت نمی گیریم و انتظار نداریم كه درها را به سمت همه چیز ببندیم. وقتی الان روی موبایل ما اپلیكیشن پاك می شود، مرز ما كجا است؟ به این معنا است كه شركتی می تواند به گوشی موبایل ما دسترسی داشته باشد و اپلیكیشن مورد نظر خویش را پاك كند، پس مرزی برای ما وجود نخواهد داشت. بنا بر این به این فناوریها، فناوری دولت گریز می گویند.
معاون مركز ملی فضای مجازی اعتقاد دارد كه در آینده شاهد خواهیم بود كه حتی توزیع آب و برق و ترافیك با استفاده از فناوری هوش مصنوعی انجام می شود و دولت در آن نمی تواند نقشی ایفا كند.
به گفته آسوشه، هوش مصنوعی و IOT اثرات بسیار پیچیده تر از عناصر و اپلیكیشن هایی كه امروز با آن مواجه هستیم و كشور را گرفتار مخاطره كرده اند دارند. برای مثال به واسطه نفوذ اپلیكیشنی مانند «ویز»، ترافیك شهری ما توسط یك مجموعه خارجی در آمریكا كنترل می شود. حال فرض كنید به واسطه هوش مصنوعی برق، آب، توزیع مواد غذایی ما هم اینگونه شود. چون كه این پلت فرم ها در حال توسعه هستند.
به واسطه نفوذ اپلیكیشنی مانند «ویز»، ترافیك شهری ما توسط یك مجموعه خارجی در آمریكا كنترل می شود. حال فرض كنید به واسطه هوش مصنوعی برق، آب، توزیع مواد غذایی ما هم اینگونه شودمعاون مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اینكه این قصه ژول ورن نیست و واقعی است، افزود: اما متاسفانه دستگاهها با این واقعیت روبرو نشده و به قول خودشان كارهای واجب تری دارند. بنا بر این ما پیشنهادمان این است كه دست بخش خصوصی را بازگذاشته و تنها بر آن نظارت نماییم. اما این اتفاق تابحال نیافتاده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه فقط پول خرج نماییم و به تازگی هم نصف آنرا توی جیبمان می گذاریم و مابقی را خرج می نماییم. بنا بر این وقتی صحبت از بخش خصوصی به میان می آید، این مساله را پیش می كشند كه اطلاعات مردم را نمی توانند در اختیار بخش خصوصی بگذارند.
سند هوش مصنوعی چه زمان آماده می شود؟
آسوشه در مورد اینكه سند هوش مصنوعی چه زمان آماده می شود، اظهار داشت: در این زمینه چند بحث پیش درآمد وجود دارد. یكی از آنها «نظام جامع تنظیم مقررات» است. الان سندی با عنوان «حمایت از افراد مبحث داده» داریم كه این آماده و به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است. سند دیگری با نام «الزامات خدمات محتوایی در فضای مجازی» آماده است و در انتظار تصویب در شورای عالی فضای مجازی است. به بیان دیگر مجموعه ای از موارد آماده شده اما با عنایت به تعدد موضوعات قابل طرح در شورا، زمان بندی مشخصی نمی توان برای طرح و تصویب این موارد در صحن شورا عرضه داد. هر موضوعی كه در شورای عالی فضای مجازی مطرح می شود حداقل دو یا سه جلسه زمان می برد و این یعنی حداقل دو تا ۳ ماه زمان.
وی می گوید: شورای عالی فضای مجازی قبل از این اختیاراتی را به كمیسیون های عالی مركز ملی فضای مجازی داده بود كه در حضور رئیس جمهور فعلی، این اختیارات را گرفته و سرعت تصویب طرح ها كند شده است. روال به این شكل بود كه طرح در كمیسیون عالی مربوطه تصویب می شد و برای اعضا ارسال می شد كه اگر تا ۵ روز، نكته ای از جانب اعضا عرضه نمی شد، به منزله تصویب طرح تلقی می شد. این موضوعات از جانب شورای عالی فضای مجازی به كمیسیون های عالی ارجاع می شد.
هوش مصنوعی گذشته، حال و آینده ما را آنالیز می كند
آسوشه با اشاره به اینكه آنچه كه امروز در هوش مصنوعی مورد توجه است، بحث بیگ دیتا و تحلیل اطلاعات حجیم با سرعت تولید بالا و متنوع است، اضافه كرد: این ماشین ها می طلبند كه ما تحلیلگرهای متفاوتی در نقاط مختلف شبكه داشته باشیم. درحالی كه در مدل داده كاوی سابق، جمع آوری اطلاعات اتفاق می افتاد و در جای دیگری به صورت آفلاین، این اطلاعات پردازش می شد. اما در هوش مصنوعی اطلاعات به صورت آنی در كنار اطلاعات قبلی و پلن آینده، تحلیل و پردازش می شود. به بیان دیگر هوش مصنوعی گذشته، حال و آینده شما را آنالیز و تحلیل می كند.
معاون مركز ملی فضای مجازی در مورد راهكار مواجهه با هوش مصنوعی اعتقاد دارد كه فضا را باید به جوان ها بدهیم. باید كشور را حساب شده به دست جوان های خلاق سپرد و آنها را آماده مسئولیت پذیری نماییم. از جانب دیگر باید بخش خصوصی را در كشور فعال نماییم. ما بخش خصوصی را در كشور كشته ایم و انواع سدها را برای آنها گذاشته ایم. این درحالی است كه برای تك شاخ شدن، باید محیط را برای استارت آپهای حوزه هوش مصنوعی فراهم نماییم.

1398/07/26
18:22:30
5.0 / 5
4029
تگهای خبر: اینترنت , تكنولوژی , خدمات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری