بازگشت اعتماد به هواوی در سایه توافقی جدید

بازگشت اعتماد به هواوی در سایه توافقی جدید

سرگرمی كامپیوتری: شركت هواوی می خواهد به منظور حفاظت از نام و نشان خود، با كشورهای نگران درباره جاسوسی از اطلاعات كاربرانشان وارد توافق و عهدنامه جدیدی شود.



به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از ایسنا، هواوی كه بزرگترین تولیدكننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه كننده موبایل در جهان شمرده می شود، در طول یك سال اخیر از طرف دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، و خیلی از كشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و خیلی از این كشورها شامل آمریكا، كانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بعضی از كشورهای اروپایی همچون آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شركت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام نموده بودند.

با اینكه دولت چین و شركت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تكذیب كردند، بنظر می رسد كه نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات كاربران در كشورهای مختلف مقابل این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

در حالی كه كشورها باوجود تمایل شدید به توسعه و برقراری زودهنگام زیرساخت های شبكه نسل پنجم اینترنت ۵g و همكاری با این غول تكنولوژی، نمی توانند بطور تمام و كمال به این شركت بزرگ اعتماد كرده و توسعه شبكه مخابراتی كشور خودرا به دست آن بسپارند، بدون شك این اتفاق برای تمامی این كشورها و همین طور شركت هواوی ضرر و خسارت بزرگی به شمار خواهد آمد، چونكه سبب خواهد شد زیرساخت های شبكه های مخابراتی در كشورهای مذكور به تعویق افتاده و اپراتور مخابراتی دیگری توانایی برقراری ارتباط مورد نظر را نداشته باشد یا از لحاظ مالی صرفه اقتصادی نداشته باشد و از سویی دیگر شركت هواوی نیز بازارهای بزرگ خودرا در جهان از دست بدهد و شاهد كاهش شدید درآمد و سودآوری خود باشد.

حالا اخیرا اخباری در تك كرانچ انتشار یافته است كه نشان داده است هواوی می خواهد به منظور جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر عدم همكاری با كشورهای بزرگ جهان با آنها وارد موافقت نامه جدیدی شود كه در آن به عدم جاسوسی از اطلاعات و حریم خصوصی كاربران متعهد می شود.

لیانگ هو، رئیس شركت چینی هواوی در این خصوص خاطرنشان كرده است: ما می خواهیم با دولت های مختلفی همچون بریتانیا وارد مذاكره جدیدی شویم و موافقت نامه ای را در خصوص عدم جاسوسی از اطلاعات كاربران و مشتركان آنها به امضا برسانیم تا متعهد شویم كه تجهیزات ما هیچ گونه جاسوسی یا نفوذ هكرها از درهای پشتی را به دنبال نخواهد داشت و بدین ترتیب به آنها این اطمینان را بدهیم كه با خیال آسوده به قراردادهای همكاری با ما بیاندیشند.

رویترز همین طور در این خصوص نوشته است كه بریتانیا الان در حال بررسی شرایطی است تا علاوه بر حفظ حریم خصوصی كاربران و مشتركان شبكه های مخابراتی، به هواوی اجازه می دهد در توسعه زیرساخت های مربوطه مشاركت داشته باشد تا دسترسی این كشور به شبكه پرسرعت نسل پنجم اینترنت همراه را میسر سازد.

سخنگوی دولت بریتانیا نیز درباب نگرانی های مربوط به شركت هواوی عنوان كرده است: امنیت در شبكه های ارتباطی بریتانیا همواره بزرگترین اولویت ما بوده است و ما می خواهیم تحت هر شرایطی محافظت از حریم خصوصی كاربران و مشتركان شبكه های مخابراتی و ارتباطی را كنترل نماییم.
شاید آمریكا كوتاه بیاید!
برخی از كارشناسان و تحلیلگران اعتقاد دارند كه آمریكا امكان دارد در آینده ای نزدیك برای ادامه فعالیت هواوی در زیرساخت های مخابراتی این كشور تخفیف قائل شود.
با توجه به تشدید فشار از طرف دولت ترامپ و برخی دیگر از كشورهای هم پیمان آمریكا كه تحت تأثیر جریان سازی های آن و احتمال جاسوسی هواوی از حریم خصوصی كاربران، مبادرت به لغو موقت قراردادهای همكاری با این شركت چینی كرده بودند، حالا خیلی از منتقدان اعتقاد دارند كه تعداد زیادی از مناطق شهری و روستایی ایالات متحده آمریكا وجود دارند كه زیرساخت های ارتباطاتی آنها توسط هواوی ساخته، نصب و توسعه داده شده است و همچنان نیازمند تجهیزات این شركت هستند كه در طول یك سال اخیر به خاطر محدودیت های اعمال شده توسط دولت ترامپ با مشكلات و دردسرهای فراوانی روبه رو شده و اعلام نموده اند كه به منظور تعمیر و بازرسی های موارد موردنیاز نیازمند كمك و بررسی هواوی هستند.
بنابراین خیلی از كارشناسان اعتقاد دارند كه لازم است كه دولت آمریكا برای ادامه فعالیت شركت چینی هواوی در این كشور تخفیف قائل شده و راه را برای بازگشت آن به منظور تعمیر و بازرسی و نصب تجهیزات و قطعات موردنیاز در زیرساخت های این كشور پهناور باز بگذارد تا خود متحمل هزینه های هنگفتی در آینده نشود.
بر اساس گزارشی كه در وب سایت engadget آمده است، این كارشناسان فعال در حوزه ارتباطات و فناوری معتقدند در صورتیكه دولت آمریكا راهی برای بازگشت و ادامه فعالیت هواوی به این كشور باز نگذارد، مجبور خواهد بود از سایر اپراتورهای مخابراتی برای تعمیر و نصب تجهیزات ارتباطی و اینترنتی بهره ببرد و یا زیرساخت های خودرا بطور كامل تعویض كنند كه در هر دو حالت، متحمل هزینه های هنگفت و خسارات جبران ناپذیری خواهد شد و به هیچ وجه برای دولت آمریكا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
بنابراین احتمال دارد دولت ترامپ با برآورد هزینه و خسارات عدم همكاری با هواوی، در آینده ای نزدیك به فكر بازگشت این شركت چینی بیفتد كه البته این اتفاق با اعمال فشار و قوانین دست و پاگیر ی رخ خواهد داد.
ماجرا از اوایل سال ۲۰۱۸ شروع شد كه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریكا اعلام نمود كه گوشیهای هوشمند ساخت شركت های چینی نظیر هواوی و زدتی ای از شهروندان و مقامات آمریكایی جاسوسی می كنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می دهد تا مقابل ایالات متحده از آنها استفاده نماید. پس از آن تمامی فعالیت های مخابراتی این غول تكنولوژی را نیز ممنوع اعلام نمود و از همه كشورهای هم پیمانش نظیر كانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بسیاری دیگر از كشورهای اروپایی خواست به منظور حفظ حریم خصوصی خود با این شركت قطع همكاری كنند. اگرچه دولت چین و شركت های هواوی و زدتی ای همگی این اتهامات را بارها رد و تكذیب كرده اند، اما بنظر می رسد كه آمریكایی ها به كوشش برای جلوگیری از فعالیت آنها و قطع همكاری سایر كشورها ادامه می دهند.




منبع:

1398/02/29
15:24:39
5.0 / 5
4151
تگهای خبر: اپراتور , اینترنت , تكنولوژی , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری