اعتماد به بخش خصوصی، ارتقای جایگاه فناوری فضایی كشور

اعتماد به بخش خصوصی، ارتقای جایگاه فناوری فضایی كشور

سرگرمی كامپیوتری: تهران- ایران هم اكنون جزو 9 كشور نخست دنیا در دستیابی به چرخه كامل فضایی است، جایگاهی كه به صورت حتم تثبیت و ارتقای آن در گرو اعتماد بیشتر به بخش خصوصی و استارتاپ ها است.


به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، سالن اجتماعات فجر دانشگاه صنعتی امیركبیر به مناسبت فرا رسیدن هفته جهانی فضا (4 تا 7 اكتبر برابر با 12 تا 18 مهرماه) عصر امروز یكشنبه میزبان برگزاری نشست تخصصی ماهواره «پیام امیركبیر» با حضور دكتر مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران، دكتر مصطفی صفوی مدیر پروژه ماهواره پیام امیركبیر و تعدادی از اساتید درگیر این پروژه بود.
حوزه ای كه گفته می گردد بیش از 80 درصد در كشور پیشرفت داشته است و تعدادی از دانشگاه های مهم كشور همچون صنعتی شریف، دانشگاه امیركبیر و دانشگاه علم و صنعنت و همینطور بخش تحقیقات سازمان فضایی كشور را درگیرخود ساخته و كشورمان حالا در حال گذر از مرحله تحقیقاتی به مرحله صنعتی آن است.
دكتر محمود مانی رئیس دانشكده مهندسی هوا فضا دانشگاه صنعتی امیر كبیر در این نشست در سخنانی ضمن گرامیداشت هفته جهانی فضا اظهاركرد: دانشگاه صنعتی امیركبیر از بدو تاسیس ارتباط با صنعت را همچون وظایف ذاتی خود دانسته و دانشگاه مهندسی هوا و فضا هم بالطبع به علت اینكه در دل دانشگاه امیركبیر شكل گرفته است بر ایفای این نقش سنتی از بدو تاسیس خود در سال 1386 اصرار دارد.
وی با اشاره به واگذاری ماموریت بزرگ ساخت ماهواره پیام امیركبیر به دانشكده هوا و فضا دانشگاه صنعتی امیر كبیر، یكی از افتخارات این دانشكده را استفاده از توان اساتید مختلف و همینطور سایر دانشكده های این دانشگاه عنوان نمود و اضافه كرد: تمام كارها برای به ثمر نشستن پروژه ماهواره پیام امیركبیر را خودمان انجام دادیم
دكتر مانی افزود: ساخت مدل مهندسی ماهواره پیام امیركبیر مربوط به سال 1389 است و سال 1396 هم مدل كیفی آن ساخته شد و مدل نهایی و پرتاب گر این ماهواره هم طی چند هفته آینده تست نهایی شده و هماهنگی پرتاب صورت خواهد گرفت.
اما دكتر مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در این نشست در سخنانی با اشاره به اینكه، همزمان با شكل گیری انقلاب صنعتی چهارم، انقلاب فضایی در جهان در حال وقوع است و ایده پردازان بازیگران این انقلاب هستند، اضافه كرد: بنابراین باید سهم خدمات فضایی در اقتصاد ایران رونق یابد كه البته برای تحقق این هدف برنامه هایی در سه سرفصل زیرساخت، خدمات و شركت های عرضه دهنده خدمت تدوین شده است.
وی با تاكید براینكه، هم اكنون رشد اقتصاد فضایی در دنیا 139 درصد و متوسط رشد اقتصاد جهانی 19.4 درصد است، اظهار داشت: هم اكنون شكاف قابل توجهی میان رشد اقتصاد فضایی و اقتصاد عمومی در جهان بوجود آمده است و این شكاف تا 20 سال آینده ادامه خواهد داشت به طوریكه رشد اقتصاد فضایی 220 درصد و رشد اقتصاد جهانی 99.4 درصد برآورد شده است.
رئیس سازمان فضایی كشور با اشاره به اینكه هم اكنون در عصر انقلاب چهارم قرار داریم اضافه كرد: این عصر شامل تحلیل داده های ماهواره ای و بهره برداری از این داده ها است و هم اكنون 570 ماهواره سنجشی در مدار قرار دارد.
براری افزود: ایران هم بر این اساس در تلاش است تا از داده های این ماهواره برای خلق ثروت بهره مند شده كه البته این مهم با راه اندازی دانشگاه های نسل چهارم بصورت كامل محقق می گردد.
وی از فعالیت 120 استارتاپ در حوزه فضایی در كشور اطلاع داد و اضافه كرد: سازمان فضایی درصدد است زمینه ورود اسارتاپ ها به این بخش را بیش از پیش فراهم آورد.
وی با تاكید بر اینكه سازمان فضایی ایران از سرمایه گذاری بخش خصوصی و استارتاپ ها برای شكل گیری اقتصاد فضا استقبال می كند، اظهار داشت: این سازمان می خواهد تصدی گری خویش را كم كند.
رئیس سازمان فضایی كشور با بیان اینكه، محققان كشورمان تابحال موفق به ساخت ماهواره های بومی سنجشی و مخابراتی شده اند اظهار داشت: تا سه ماه آینده ماهواره دوستی متعلق به دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره 'پیام ' مربوط به دانشگاه امیركبیر و ماهواره 'ناهید یك' آماده پرتاب می باشند.
وی با بیان اینكه، دو ماهواره از این تعداد مراحل نهایی خویش را طی می كنند اضافه كرد: ماهواره های دوستی و ناهید كه طول عمر آنها حدود یكسال است در مدار 250 كیلومتری زمین قرار می گیرند.
براری همینطور اظهاركرد: ماهواره 'پیام' دانشگاه امیركبیر از نوع ماهواره های عملیاتی است كه در مدار 500 كیلومتری زمین قرار خواهد گرفت ضمن اینكه ماهواره دوستی دانشگاه شریف از نوع ماهواره های سنجشی است.
رئیس سازمان فضایی كشور همینطور با اشاره به اینكه ماهواره 'ظفر' تا آخر سال 1397 تكمیل خواهد شد اظهار داشت: این یك ماهواره سنجشی با دقت 22.5 میلیمتر است.
براری در ادامه تصریح كرد: هم اكنون كشور در حال گذر از ماهواره های تحقیقاتی به سمت پرتاب ماهواره های عملیاتی است، به طوریكه از ساخت ماهواره هایی با ظرفیت 50 كیلوگرم در مدار 250 كیلومتری به ساخت ماهواره های 250 كیلوگرمی و قرار گرفتن در مدار 500 كیلومتری ارتقاء یافته است.
وی در ادامه با بیان اینكه، ماهواره های ناهید یك و دو ایرانی است و تا سال 1404 در مدار ژئو قرار می گیرند، یكی از برنامه های اصلی سازمان فضایی كشور را طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی با دقت یك متر عنوان نمود.
براری در ادامه با تاكید براینكه، توسعه زیرساخت های فضایی از اولویت های سازمان فضایی كشور است اظهار داشت: در این راستا یك برنامه 10 ساله از سال 85 تا 94 تدوین شده است كه در این بازه مبادرت به توسعه فناوری های فضایی شده و توفیقاتی هم حاصل شده است به طوریكه كشورمان هم اكنون همچون 9 كشور اول دنیا در دستیابی به چرخه كامل فضایی است.
رئیس سازمان فضایی كشور اضافه كرد: نمونه این ماهواره 'پیام' دانشگاه امیركبیر است كه در واقع اولین ماهواره عملیاتی با طول عمر بالا به حساب می آید.
وی همینطور خاطرنشان كرد: در برنامه دوم كه تا سال 1404 ادامه خواهد داشت، سازمان فضایی كشور اقداماتی در حوزه توسعه و تثبیت صنعت فضایی و همینطور ساخت ماهواره های عملیاتی و قرار دادن آن در مدار را در دستور كار خود قرار داده است.
علمی1836*2017


1397/07/16
22:46:54
5.0 / 5
4424
تگهای خبر: خدمات , سرمایه گذاری , شركت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری