ایرنا گزارش می كند

شهر هوشمند زیرساخت تحول دیجیتال

شهر هوشمند زیرساخت تحول دیجیتال

سرگرمی كامپیوتری: تهران- هوشمندسازی شهرها و تولید شهرالكترونیك كه بعنوان پیش نیاز تحول دیجیتال مطرح است به توسعه زیرساخت فیبرنوری و اینترنت ثابت نیاز دارد، موضوعی كه به قول كارشناسان فناوری اطلاعات هنوز راهی طولانی برای تحقق آن در پیش است.


به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از ایرنا، تار نوری یا فیبر نوری رشته باریك و بلندی از یك ماده شفاف مثل شیشه (سیلیكا) یا پلاستیك است كه می تواند نوری را كه از یك سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج كند.
فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از كابل های معمولی است، با فیبر نوری می توان داده های تصویر، صوت و داده های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.
امروزه مخابرات فیبر نوری، به علت پهنای باند وسیع تر در مقایسه با كابل های مسی و تاخیر كمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات به حساب می آید.

*شهر هوشمند چه شهری است
فناوری شهرهوشمند به معنای استفاده از ظرفیت های ارتباطی و فناوری اطلاعات برای جمع آوری اطلاعات و مدیریت این اطلاعات است كه به كمك فناوری اطلاعات و منابع موجود، رفاه و حقوق شهروندی بیشتری برای شهروندان رقم می زند.
شهر هوشمند باید دارای معیارهای اصلی زندگی هوشمند همچون اقتصاد هوشمند، حمل و نقل، محیط و در نهایت مردم هوشمند باشد.
بهره گیری از ظرفیت های ارتباطی و فناوری اطلاعات در شهرهای هوشمند امكان هایی را در اختیار انسان قرار می دهد كه به واسطه آنها زندگی در این نوع شهرها به ساده ترین شكل ممكن صورت می گیرد.
كشورهای پیشرو در به خدمت گرفتن فناوری های هوشمند اكنون به مرحله ای رسیده اند كه شهروندانشان دیگر به مراجعات مكرر برای دریافت خدمت هرچند كوچك نیازی نداشته و چنین خدماتی را در منازل خود دریافت و نیازهای خویش را برآورده می كنند.
توسعه فناوری های هوشمند به سرعت در جهان درحال افزایش است و شهرهای هوشمند در رقابتی تنگاتنگ به دنبال افزایش استفاده بیشتر از این فناوری ها هستند.
برخی رسانه ها در ماه های اخیر لیستی از هوشمندترین شهرهای جهان در سال 2018 را منتشر نمودند كه نشان داده است كدام یك از شهرها و كشورها بیشتر برای توسعه زیرساخت های لازم برای هوشمندسازی كوشیده اند.
وب سایت تخصصی «شهرهای هوشمند»* یك پایگاه شناخته شده جهانی است و اخیرا پیشگامان در عرصه شهرهای هوشمند در جهان را معرفی كرده كه در آن نام شهرها و كشورهای توسعه یافته و پیشرفته ای مانند لندن در انگلستان، سنگاپور در سنگاپور، سئول در كره جنوبی، نیویورك در آمریكا، هلسینكی در فنلاند، مونترال در كانادا، بوستون در ایالات متحده آمریكا، ملبورن در استرالیا، بارسلونا در اسپانیا و شانگهای در چین آمده است.
این فهرست به خوبی نشان داده است كه این شهرها چقدر برای هوشمندسازی و عرضه خدمات نوینی همچون اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند تلاش و برنامه ریزی كرده اند.
25 شهر هوشمند برتر جهان برپایه شاخص هایی نظیر ساختمان هوشمند، جمع آوری هوشمند زباله، حفظ محیط زیست، دیجیتالی شدن همه امور دولت و كارهای اداری، دسترسی كامل، راحت و همگانی به اینترنت نسل چهار (4G LTE) فراوانی دسترسی به اینترنت وای.فای، استفاده همه گیر از گوشیهای هوشمند و دستگاه های الكترونیكی، استانداردهای زندگی، پاركینگ هوشمند، انرژی پاك، توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی برقی و الكتریكی، سرعت بالای اینترنت و حمل ونقل عمومی هوشمند رتبه بندی كرده است.
شهرهوشمند در بخش حمل و نقل با بكارگیری انواع ابزارهای هوشمند ترددهای روان و راحت را برای شهروندان رقم می زند و آلودگی های ناشی از مصرف بی رویه سوخت را به نحو مطلوب مدیریت می كند.
فناوری ها در شهر هوشمند نیاز به اعمال محدودیت های ترافیكی را از بین خواهد برد.
شهر هوشمند یكی از اصلی ترین پیش نیازها برای تحقق تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال است كه «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یكی از اهداف امسال را رسیدن به ایران دیجیتال دانسته است.
وی اعتقاد دارد نباید در برابر تحول دیجیتال كه اجتناب ناپذیر است منفعلانه عمل كرد.
این مسوول نوزدهم شهریور ماه تعلل در تحول دیجیتال را صدمه زا برشمرد و اظهار داشت: اگر در این بخش موضع منفعلانه داشته باشیم به سرنوشت فضای رسانه ای كنونی مبتلا می شویم.
وی افزود: در گذشته به جای برخورد فعالانه با توسعه شبكه های اجتماعی به رویكرد محدودسازی روی آوریم كه صدمه زا شده است.
آذری جهرمی خاطرنشان كرد: اگر آن زمان درباره شبكه های اجتماعی تدبیر درست و بموقع اتخاذ می شد اكنون با این چالش ها روبرو نمی شدیم.
«اثر تحول دیجیتال بر آینده كشور بسیار زیاد است؛ ازاین رو تصمیم گرفته شد در این بخش فعالانه حضور داشته باشیم و از ظرفیت های داخلی و جوانان استفاده كنیم».
اما رسیدن به تحول دیجیتال و شهر هوشمند نیاز به زیرساختی به نام توسعه فیبر نوری دارد كه اكنون كشورمان در این بخش با مشكل مواجه می باشد.

*توسعه زیرساخت اینترنت ثابت؛ نیاز تولید شهر هوشمند
توسعه اینترنت بعنوان یكی از اصلی ترین پیش نیازهای تولید شهر های هوشمند در جهان به حساب می آید موضوعی كه گرچه تلاش های زیادی برای توسعه آن شده است اما همچنان در بخش ثابت با مشكلات دست و پنجه نرم می كند.
در همین پیوند یك كارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات یكی از مهم ترین عامل های پیشرفت اقتصادی كشورهاست این هوشمندسازی در هر شكلی باشد نیازمند زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری است.
«حامد قاسمی نراقی» افزود: یكی از مهمترین زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق شهرهوشمند بعنوان رابط میان بقیه زیرساخت ها و ابزارها، اینترنت و ارتباط شبكه ای است.
وی افزود: اگر می خواهیم شهرهوشمند به بهترین نحو شكل بگیرد باید اینترنت ثابت یا شبكه ارتباطی ثابت را گسترش داده و به روزرسانی فناوری در این بخش داشته باشیم و در بخش ارتباطات ثابت برای هوشمندسازی توسعه فیبرنوری و استفاده از فناوری ها و شبكه های مبتنی بر آن، در دنیا مورد توجه قرار دارد.
قاسمی نراقی خاطرنشان ساخت: شبكه های فیبرنوری و فناوری های آن در كشورهای خاورمیانه بخصوص كشورهای خلیج فارس پیاده سازی شده اما در كشورمان به خصوص در چند سال قبل خلاف جریان جهانی توسعه اینترنت حركت شده است و فیبرنوری بعنوان اولویت اصلی در دستور كار دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار ندارد.
این كارشناس فناوری اطلاعات اظهار داشت: اینترنت همراه پایداری شبكه كمتری نسبت به اینترنت ثابت دارد و نیزدر اینترنت ثابت بهتر می توان پهنای باند موجود را مدیریت كرده و برای كاربران پهنای باند ماندگارتری را فراهم نمود به همین خاطر اینترنت ثابت یكی از اجبار های تشكیل شهر هوشمند و توسعه هوشمندسازی در كشورها است.
به گفته وی، اینترنت همراه در چهار سال اخیر در حالی بعنوان مهم ترین بحث توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در كشور شناخته شده و یارانه های مهم دولتی را به خود مختص كرده است كه توسعه اینترنت ثابت در حاشیه قرار گرفته و شركت های ارتباطات ثابت با مشكلات فراوانی دست و پنجه نرم می كند.

*مدیران مخابرات چه می گویند
مدیرعامل شركت مخابرات ایران ششم مردادماه امسال به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توسعه فیبر نوری با هدف استفاده بهتر مردم از امكانات طراحی شده است.
«سید مجید صدری» اضافه كرد: هدفگذاری امسال تولید 300 هزار پورت جدید است و تلاش می گردد تا 2.5 میلیون پورت در كشور ظرفیت ارتقا داده شود.
صدری افزود: اكنون حدود 18 هزار پورت فیبر نوری در تهران واگذار شده و خدمات عرضه می دهد.
هنگام بهره برداری از پروژه شبكه دسترسی بر پایه تار نوری مدیرعامل وقت شركت مخابرات ایران گفت كشور ما وارد عصر گیگابایت شده است اما با گذشت یك سال نه تنها سرعت اینترنت به حد مطلوبی نرسیده است، بلكه خیلی از مناطق شهر تهران همچنان در انتظار دریافت خدمات مطلوب ثابت به سر می برند و حتی برخی كاربران نسبت به اینترنت عرضه شده از جانب مخابرات ناراضی اند.
كارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان ساخت: برای تحقق واقعی شهر هوشمد باید بدانیم كه استفاده از شبكه ثابت مبتنی بر فیبرنوی در همه لایه ها مورد نیاز است و تا زمانی كه نتوان این زیرساخت را در كشورمان فراهم نمود، نمی توان شاهد پیاده سازی شهر هوشمند در كشور بود.
وی تصریح كرد: اگر بخواهیم شهر هوشمند واقعی و بر مبنای استارنداردهای جهانی حركت نماییم باید به سمت توسعه اینترنت ثابت حركت نماییم.

* كلام آخر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی قبل اعلام نمود به علت گرانی نرخ ارز، پروژه های ارتباطات ثابت به خصوص توسعه فیبرنوری با نداشتن توجیه اقتصادی روبرو شده كه بر همین مبنا برنامه ای تدوین و به ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال شده است، ضمن آنكه از توان مجلس شورای اسلامی هم استفاده می گردد.
بخشی از فواید شهرهای هوشمند كاهش ترددهای غیرضروری، بهبود وضع آلودگی هوا، افزایش رفاه عمومی است.
از این رو به نظر می آید اكنون وظیفه متولیان امر است تا برای تحقق شهرهوشمند به مرتفع ساختن موانع آن همچون توسعه فیبر نوری اقدام نموده و شهروندان را در رسیدن به حقوق خود یاری رسانند.
.............................
* Smart Cities Index

اقتصام**2078**


1397/06/31
13:16:10
5.0 / 5
4178
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , خدمات , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری