عضو شورای فضای مجازی:

دسترسی بیش از ۵۵ هزار روستا به تلفن طی ۴۰ سال اخیر

دسترسی بیش از ۵۵ هزار روستا به تلفن طی ۴۰ سال اخیر

سرگرمی كامپیوتری: عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: پیش از انقلاب ۳۱۲ روستا به تلفن دسترسی داشتند هم اكنون این رقم به بیش از ۵۵ هزار روستا رسیده است.



به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از مهر، دكتر رضا تقی پور در نشست رسانه ای «شنبه های انقلاب» با مبحث بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ حدود ۳۱۲ روستای ما یك خط ارتباط داشت هم اكنون ۹۸ درصد نقاط قابل تردد كشور به شبكه مخابراتی متصل است و ضریب نفوذ تلفن سیار در كشور ۱۱۰ درصد است.
وی افزود: هم اكنون بیش از ۵۵ هزار روستا به تلفن دسترسی دارند و صددرصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبكه ارتباطی كشور متصل هستند. حتی عشایر كوچ رو در سیاه چادرهای خود به شبكه تلفن و اینترنت پرسرعت متصل هستند.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان كرد: پس از انقلاب ما در حوزه مخابرات محصول داخلی نداشتیم و مهمترین صنعت نظامی كه در حوزه مخابرات داشته ایم، یك نوع بی سیم با تكنولوژی مشخص بود. این بزرگترین صنعت مخابرات ما در آن عرصه بود اما امروز ما در زمینه های مخابرات زیر آب، VHF، UHF و بلااستثنا در تمام فناوری های روز در حوزه مخابرات، هم دانش بومی داریم و هم می توانیم آنها را تولید نماییم.
تقی پور تصریح كرد: هم اكنون ما به ۱۶ كشور دنیا در زمینه مخابرات صادرات داریم و آنها از محصولات ما استفاده می نمایند.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با ذكر خاطره ای اظهار داشت: زمانی كه به ما درباره مخابرات دریایی گفتند سواد ما نصف صفحه A۴ در این خصوص بود. اما امروز در زمینه ارتباطات زیر آبی با رمز (امنیت) و شنود زیر آب از دانش كافی برخوردار هستیم.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون آنتن هایی كه برای زیر آب به كار می رود، آنتن های آگوستیك، در داخل كشور تولید می شوند. در زمینه رادار كه یك زمانی اطلاعات ما بسیار محدود بود، اكنون رادارهایی با فركانس های پائین در كشور تولید می گردد كه در صنایع دفاعی و سایر حوزه ها به كار می رود. به صورت مثال رادار تشخیص نفر كه سال ۹۷ به تولید رسید همینطور انواع لامپ قدرت در داخل كشور تولید می گردد و ما یكی از تأمین كننده های اصلی تولید این لامپ در دنیا هستیم و دوربین حرارتی در داخل كشور تولید می گردد. اینها همه به این دلیل بود كه ما شاهد یك روحیه جهادی در بخش دفاعی و بخش مدیریتی بودیم.
تقی پور به بحث ماهواره اشاره و تصریح كرد: از سال ۷۶ مطالعات در این زمینه آغاز شد. در سال ۸۷ نخستین ماهواره بومی با پرتابگر داخلی تولید و پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. این برای دنیا تكان دهنده بود. كلید خیلی از این مسائل در خودباوری و توكل است. با اینكه كشورهایی نظیر روسیه ۲۰ سال برای ماهواره فرصت گذاشته اند ما در كمتر از ۸ سال به این فناوری دست پیدا كردیم و این به خاطر روحیه جهادی ای است كه وجود دارد و این مهمترین دستاورد انقلاب است كه باید از آن مراقبت نماییم.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه خاطرنشان كرد: ما در سیاست گذاری به شدت دچار سردرگمی بودیم. تصمیمات درستی كه گرفته شد به موقع انجام نشد و گرنه ما در موتور جستجوگر بسیار قوی تر و جلوتر از گوگل بودیم و به علت عدم حمایت مدیریتی و عدم برخورداری از قوانین سبب شد كه در بخش هایی عقب تر باشیم. ما اگر به خودمان برگردیم به شرط اینكه از غیر خدا قطع امید نماییم در این حوزه (فناوری اطلاعات و فضای مجازی، مخابرات) حرف های زیادی خواهیم داشت.
وی در ادامه با عرضه راهكاری اظهار داشت: كشورهای دیگر در مواجهه با حوزه ارتباطات فناوری اطلاعات و در كل در فضای سایبر دو رویكرد دارند، برخی به دنبال توسعه كاربرد رفته اند كه كشور ما اینگونه بود كه این چاره برای كشور ما مناسب نمی باشد. برخی هم به سمت توسعه فناوری به همراه كاربرد حركت كرده اند همانند چین و كره جنوبی كه به نظر من رویكرد دوم برای كشور ما بهتر است. امیدواریم این رویكردها در شورای مجازی اصلاح شده و مسیر پیشرفت تثبیت شود.

1397/05/21
13:35:35
5.0 / 5
4293
تگهای خبر: فضای مجازی , فناوری , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری