آموزش نیاز اصلی دانشجویان برای كارآفرینی فناورانه است

آموزش نیاز اصلی دانشجویان برای كارآفرینی فناورانه است

سرگرمی كامپیوتری: تهران- رئیس مركز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، كمبود بودجه و سرمایه را مساله اصلی دانشجویان برای كارآفرینی در حوزه فناوری ندانست و اظهار داشت: مشكل اصلی در نبود آموزش های كافی است.


سید عباس طباطبایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه كرد: اگر فعالیت فناورانه در دانشگاه ها به صورت هدفمند صورت گیرد، جوانان این مرز و بوم را می توان به صورت اصولی پرورش داد تا با پختگی لازم و با كسب تجربه های مناسب، وارد حوزه فناوری شوند.
وی با اشاره به اینكه پرورش درست استعدادهای كشور نیازمند مدیریت اصولی فناوری در دانشگاه هاست، تصریح كرد: در این صورت به شكل اصولی وارد حوزه فناوری خواهیم شد؛ طرح ها و ایده های كاربردی هم افزایش خواهند یافت و سرمایه گذاران هم با تمایل، جذب این طرح ها و ایده ها می شوند.
طباطبایی افزود: به صورت نمونه، یك تیم ورزشی برای كسب آمادگی لازم و رقابت با سایر تیم ها، فقط نیاز به خرج كردن یا تامین بهترین مربی ندارد بلكه آمادگی بازیكنان محور اصلی است؛ برای آمادگی آنان هم باید برنامه ریزی اصولی كرد.
«ما هم ابتدا باید با برنامه ریزی اصولی دانشجویان را آماده ورود به حوزه فناوری نماییم و این كار را با بودجه محدود هم می توان انجام داد.»
رئیس مركز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: هرچند كارهای خوبی در اغلب دانشگاه ها در این زمینه انجام شده اما این اقدامات باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.
وی اضافه كرد: دانشگاه های علوم پزشكی در زمینه فناوری اندكی از دانشگاه های وزارت علوم، عقبترند اما این دانشگاه ها ظرفیت های بالایی دارند و از دانشجویان باهوش و با استعدادی برخوردار می باشند و می توانند با قوت وارد این حوزه شوند.

** دانشجویان، جسارت ورود به كارهای نو را داشته باشند
طباطایی تصریح كرد: دانشجویان باید جرات و جسارت ورود به كارهای جدید و نو را داشته باشند؛ البته این كار باید با درایت و شناخت كافی انجام شود؛ لازم است این موقعیت را برای دانشجویان فراهم نماییم.
رئیس مركز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: به صورت معمول دانشجویان در زمان اشتغال به تحصیل با فضای كسب و كار بیگانه اند و باید آنان را به صورت علمی با این فضا آشنا نماییم.
وی دانشگاه را فضایی مناسب برای تمرین دانشجویان در كارهای فناورانه دانست و اضافه كرد: وقتی دانشجویان با برنامه ریزی و با هدف وارد این فضا شوند، به صورت حتم شاهد كارهای بزرگی در حوزه دانشجویی خواهیم بود.

** دانشجویان فاقد آموزش های كافی برای ورود به حوزه فناوری هستند
طباطبایی در ادامه اضافه كرد: فقط بخشی از مشكلات شركت های دانش بنیان، كمبود بودجه و سرمایه است؛ در واقع مشكل اصلی شركت های دانش بنیان «نبود آموزش های كافی برای ورود دانشجویان به حوزه فناوری و كارآفرینی است.»
وی اضافه كرد: از همین بودجه محدود، به دلایل مختلف همچون بی تجربگی، استفاده درستی نمی گردد یا صرف طرح هایی می گردد كه بازدهی كافی ندارند و منجر به اشتغال پایدار نمی گردد.
رئیس مركز رشد فناوری و دارویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: در بعضی موارد، محققان جوان ایده خامی در ذهن دارند و فكر می كنند كه با آن می توانند محصولی را تولید و روانه بازار كنند كه این ذهنیت باید تغییر كند.
وی اضافه كرد: تجاری سازی محصول نیاز به اطلاعات بیشتر دارد؛ به صورت معمول محققان بخصوص دانشجویان از این اطلاعات بی بهره اند؛ اگر طرح یا ایده مورد ارزیابی اقتصادی قرار گیرد، امكان دارد حتی مقرون به صرفه هم نباشد.
طباطبایی اضافه كرد: كاری كه در سال های اخیر در دانشگاه شهید بهشتی انجام دادیم و مدیریت فناوری وزارت بهداشت هم این كار را انجام می دهد اینكه فناورها را وارد فضای كسب و كار و با اقتصاد بازار بیشتر آشنا نماییم.
وی تصریح كرد: می خواهیم محققان و پژوهشگران را با فضای كسب و كار آشنا نماییم و به احتمال فراوان، بعضی از آنان با آشنایی با این فضا در طرح ها و ایده های خود تجدیدنظر خواهند كرد.
علمی ** 1201 **2017 ** 2023


1397/05/06
14:24:50
5.0 / 5
3849
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری