فضای مجازی راهی جز جامعه شبكه ای ندارد

فضای مجازی راهی جز جامعه شبكه ای ندارد

سرگرمی كامپیوتری: بیرجند - مدرس دانشگاه امام صادق تهران و پژوهشگر فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی راهی جز جامعه شبكه ای ندارد و فعالان این حوزه در رسانه های مختلف به جای پراكنده كاری باید در قالب قرارگاه فعالیت كنند.


به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از ایرنا، حسن نجفی سولاری روز پنجشنبه در نشست با مدیران رسانه ها و فعالان فضای مجازی خراسان جنوبی اضافه كرد: این كار زحمت دارد، وقت می خواهد، باید انرژی گذاشت و حوصله و سعه صدر داشت.
وی بیان كرد: از بیرون مدام برای كشور مساله می سازند كه ما را سرگرم كنند بنابراین باید هوشمند بود و تولید محتوای مناسب در برابر این هجمه رسانه ای داشته باشیم.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: چاره ای نداریم جز اینكه از درون حركتی عظیم در فضای مجازی انجام دهیم و هر كسی را دیدید كه جلوی این حركت ایستاد به او شك كنید.
وی اضافه كرد: باید در فضای سایبر و مجازی شبكه شویم و اگر تیم نشویم به صورت حتم شكست می خوریم.
نجفی سولاری تولید محتوا را یكی از خلاهای نظام دانست و تصریح كرد: صدمه فضای مجازی این است كه انفرادی كار می نماییم در حالیكه شبكه است و به صورت حتم باید جامعه شبكه ای شكل بگیرد.
وی بر مبنای یك مدل ارتباطی توضیح داد كه اكنون از عصر اطلاعات عبور كرده و وارد عصر خرد و فرزانگی (حكمت) شده ایم و منبع قدرت در جهان، ایده و خلاقیت شده است.
مشاور صدا و سیما با تشریح سیر تحول و دگرگونی تاریخی رسانه ها در ایران اظهار داشت: در حالیكه مسلمانان و ایرانی ها قرن ها پیش در رسانه سازی قدرت داشتند ولی در صنایع پیشرفته و رسانه های نوین از غربی ها عقب افتادیم و مصرف كننده شدیم.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه اضافه كرد: ما در فضای مجازی هم با اختلاف كوچكی نسبت به گذشته كه ناشی از وجود انقلاب اسلامی است، در حال اقتباس و مصرف كننده هستیم تا اینكه تولیدكننده باشیم.
وی با طرح این پرسش كه آمار آپلود و دانلود ایرانی ها چقدر است؟ پاسخ داد كه از نظر اقتصادی دانلود نوعی مصرف و هزینه كردن و آپلود تولید و كسب درآمد است.
نجفی سولاری تصریح كرد: گاهی كه دشمن حمله می كند، نگران می شویم و البته هجمه زیاد است ولی همه به صورت پراكنده كارهایی انجام می دهیم و مشخص نمی باشد آیا به هدف می زنیم.
او با ترسیم روند تغییرات جهانی و دورنمای سال 2030 متاثر از تكنولوژی های جدید اظهار داشت: حكومت ها از جنگ نرم به جنگ شناختی روی آوردند یعنی نیاز نیست عملیات نظامی و پیش از آن جنگ نرم انجام دهند.
پژوهشگر فضای مجازی بیان كرد: اكنون به مردم یك كشور نگاه و نگرشی می دهند كه می خواهند همان كار را انجام دهند و در مصاحبه ها سئوالاتی را می پرسند كه همان جنگ شناختی است.
وی اضافه كرد: مدل قدرت عوض می گردد و جایگاه نهادهای بین المللی تغییر می كند و جهانی شدن با انتفاع بعضی كشورهای نوظهور استفاده كننده از تكنولوژی های جدید را تجربه می نماییم.
وی اولین چالش اصلی جهان متاثر از فناوری ها را محیط زیست و دومین چالش را فناوری اطلاعات ذكر كرد و اظهار داشت: شتاب كار ما از سرعت تغییرات كمتر است بنابراین عقب می مانیم و امروز صنعت موبایل در حال تبدیل شدن به رسانه هیبرید است.
نجفی سولاری خاطرنشان كرد: تا آخر این دهه پهنای باند شبكه های تلفن همراه 90 درصد جمعیت جهان را زیرپوشش قرار می دهد و نیاز و عطش مخاطب امروزی به فیلم و كلیپ های ویدئویی است.
وی اظهار داشت: خیلی از خانوارهای ایرانی اكنون تجهیزات، بستر و شبكه استفاده از اینترنت را در خانه دارند و محدودیت پهنای باند در حال برداشته شدن است در حالیكه مشكل اصلی ما تولید محتوای مناسب برای مخاطبان است.
رییس سابق مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اضافه كرد: اگر می پذیریم كه هدف راهبردی دشمن براندازی نظام و جامعه هدف آنان نخبگان و جوانان است باید بپذیریم عرصه نبرد هم اطلس رسانه و فضای مجازی است.
وی اظهار داشت: كشور در بخش زیرساختی و تجهیزات ارتباطی پیشرفت های خوبی داشته و اصلی ترین دلیل ناموفق بودن ما افتراق است و صدمه ها و مشكلات مدیریتی داریم.
نجفی سولاری كاهش اعتماد عمومی به محتوا و خدمات دولتی را از دلایل اصلی افزایش صدمه ها در این حوزه دانست و تصریح كرد: اگر به فكر حفظ كشور، جامعه و خانواده های خود هستیم باید شبكه ملی اطلاعات را با تولید محتوای مناسب و موردنیاز مردم تقویت نماییم و دانش و مهارت افراد را افزایش دهیم.
وی همینطور فضای مجازی را فرصتی برای تولید كسب و كارهای نوین عنوان نمود و اضافه كرد: مدل پیشنهادی ما «اختر سولار» با شعار نیت خیر، تولید پاك و رزق حلال است و این شبكه از خانه شروع می گردد.
وی اظهار داشت: باید در استان ها مراكز جذب و سازماندهی توانمندان از بخش های مختلف راه اندازی و گروه نخبه و هوشمند تولید شود تا نیازهای بازار را شناسایی و هدف گیری كنند.
این نشست آموزشی به همت بسیج رسانه در صدا و سیمای خراسان جنوبی برگزار گردید.
3028


1397/04/24
14:31:40
5.0 / 5
4061
تگهای خبر: تكنولوژی , فضای مجازی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری