كشف مواد مخدر با استفاده از تراشه ارزان قیمت

كشف مواد مخدر با استفاده از تراشه ارزان قیمت

سرگرمی كامپیوتری: تهران- محققان موفق به ساخت تراشه ارزان قیمتی شده اند كه در عرض چند دقیقه وجود كوكائین را در نمونه های بیولوژیكی تشخیص می دهد.


به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این تراشه كه قادر به حس مواد شیمیایی است می تواند جایگزین امیدبخشی برای تشخیص مواد مخدر باشد.
محققان دانشگاه بوفالو در آمریكا كه موفق به ابداع این فناوری شده اند، امیدوارند كه از این فناوری در یك دستگاه دستی و قابل حمل برای تشخیص انواع مواد مخدر در نمونه های بیولوژیكی خون، تنفس، ادرار و یا آب دهان استفاده گردد.
آنها خاطرنشان كردند این تراشه كه عملكرد بالایی دارد می تواند در عرض چند دقیقه وجود كوكائین را در نمونه های بیولوژیكی فرد تشخیص دهد.
این تراشه ارزان قیمت است در حالیكه آزمایش های بیولوژیكی كنونی پر هزینه هستند و فرآیند كندتری دارند.
این تراشه جدید كه ساختاری معروف به metasurface دارد، از چند لایه افقی مواد كه روی یكدیگر قرار گرفته اند، تشكیل شده است؛ یك صفحه از مواد دی الكتریك مانند اكسید سیلیكون یا اكسید آلومینیوم میان یك آیینه نقره ای در پایه این تراشه قرار گرفته است و یك نانوماده هیبرید از نانوذرات طلا و نقره سطح فعال این تراشه را تشكیل می دهد.
به گفته محققان، این تراشه نور را در لبه های نانوذرات طلا و نقره گیر می اندازد؛ قسمتی از نور به دام افتاده زمانی كه روی سطح تراشه فرود می آید، با مولكول ها واكنش می دهد و به صورت نوری از انرژی های جدید پراكنده می گردد.
آنها ادامه دادند: این تراشه با روشی بسیار مشابه نحوه مشخص شدن الگوهای قابل تشخیص در اثر انگشت، نوع مواد شیمیایی حاضر در نمونه مورد آزمایش را نشان داده است.
یافته های محققان دانشگاه بوفالو در مجله Small Methods انتشار یافته است.
علمی**2038**2017


1397/02/19
13:18:33
5.0 / 5
3793
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری