رئیس سازمان تجاری سازی و فناوری جهاد دانشگاهی كشور

دانشگاه های نسل چهارم ماهیت فرصت ساز و كارآفرین دارند

دانشگاه های نسل چهارم ماهیت فرصت ساز و كارآفرین دارند

سرگرمی كامپیوتری: خمین - رئیس سازمان تجاری سازی، فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی كشور اظهار داشت: تكیه برنامه ششم توسعه در كشور بر دانشگاه های نسل چهارم است كه ماهیتی خلاق، نوآور، فرصت ساز و كارآفرین دارند.


محمدصادق بیجندی روز سه شنبه در آیین افتتاح دفتر مركز رشد واحدهای فناور محلات و نیم ور، اضافه كرد: باآنكه دانشگاه های دنیا در حال حركت به سمت نسل پنجم هستند اما در ایران این حوزه متناسب با تغییرات رشد نكرده و به همت كمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت و نگاه خاص به این مقوله مهم، نهضت پژوهش محوری و ایده آفرینی بعنوان كانون تحول دانشگاهی رقم خواهد خورد.
وی اظهاركرد: دانشگاه ها كانون تربیت نیروی انسانی ماهر، متعهد و تحول آفرین هستند و دوره تربیت نیروی انسانی پشت میز نشین به سرآمده و باید هر كرسی درسی در دانشگاه با ارزش افزوده در جامعه، تولید علم، پیشبرد مرزهای دانشی و ایده های كارآفرین گره بخورد.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی كشور با اشاره به نقش پارك و مراكز رشد در توسعه كشور، اظهاركرد: اقدامات موثری در این زمینه در دانشگا ه ها انجام شده و باید با بومی سازی تجربیات كشورهای موفق در جهت رشد و توسعه كشور حركت كرد.
بیجندی توضیح داد: پارك ها و مراكز رشد بال های حركت دانشگاه ها به سمت كارآفرینی هستند اما این اتفاق منحصر به دانشگاه ها نیست بلكه باید توان سایر بخش ها در خدمت این هدف متعالی باشد تا در برنامه هفتم توسعه دانشگاه های نسل پنجم محقق شود.
وی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی پلی بین دانشگاه، صنعت و جامعه است و وظیفه دارد با رصد نیازهای جامعه و صنعت توانمندی دانشگاه را به سمت پاسخگویی علمی به نیازها هدایتگری كند.
بیجندی اظهاركرد: دانشگاه، صنعت و جامعه جزایر جدا از هم نیستند و همگرایی میان آن ها و نقش آفرینی پارك ها و مراكز رشد است كه توسعه متوازن را رقم می زند.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی كشور اظهار داشت: پارك ها و مراكز رشد می توانند ارزش های مختلف را به دانش آموختگان معرفی كنند و برای مثال تولید هر سه زالو معادل یك بشكه نفت ارزش ریالی دارد كه شركت هایی در این راستا در كشور فعال می باشند.
بیجندی افزود: همینطور هر گرم زهر زنبور 80 دلار ارزش دارد و هم اكنون چهار شركت دانش بنیان در كشور در این حوزه فعالیت دارند كه سبب ارزش افزوده، درآمدزایی، اشتغال و ماندگاری افراد در مناطق و جلوگیری از مهاجرت شده اند.
وی اظهار داشت: پژوهشكده ملی گل و گیاهان زینتی و مركز تحقیقات ماهیان زینتی در محلات ظرفیتی است كه می توان مراكز رشد را در كنار آن توسعه داد.
رئیس سازمان تجاری سازی و فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی كشور بیان كرد: استان مركزی در زمره استان های كم مشكل در امر بیكاری است اما در نقطه مقابل پدیده مهاجرفرستی را دارد كه امید است پارك ها و مراكز رشد به گونه ای عمل كنند كه این روند تغییر یابد.
بیجندی با تاكید بر اینكه برخی تسهیلات به درستی مدیریت و تزریق نمی گردد، خاطرنشان كرد: جهاد دانشگاهی در هشت استان كشور به صورت نمونه طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی را اجرا می كند.
وی تصریح كرد: یك و نیم میلیارد دلار در بحث توسعه اشتغال روستایی و عشایر اختصاص یافته است اما بر مبنای گزارش ها این رقم به درستی هزینه نمی گردد و به سمت تسهیلات زودبازده و خود اشتغالی می رود.
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی كشور، اضافه كرد: لازم است كه این منابع مالی در قالب های دیگر همچون حوزه پارك ها و مراكز رشد و دانشگاه ها هدایتگری شود چون كه دانشگاه ها معادن الماس هستند.
بیجندی با تاكید براینكه دانش آموخته دانشگاه باید كارآفرین و مولد باشد، اضافه كرد: این امر زمانی میسر می گردد كه دستگاه های اجرایی در قالب گفتمان اصولی با هم همكاری كنند.
وی اظهار نمود: دانشجویان ایرانی با استعداد هستند و می طلبد از این مهم به بهترین شكل در حوزه اقتصادی و كسب و كار بهره گرفته شود.
شهرستان محلات از توابع استان مركزی قطب تولید سنگ نما، ماهیان زینتی و گل و گیاهان زینتی كشور به حساب می آید كه دارای 55 هزار نفر جمعیت است.
7277/6013/


1396/12/09
14:23:18
5.0 / 5
3911
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری