فناوری نانو در خدمت رساندن دارو به اندام هدف

فناوری نانو در خدمت رساندن دارو به اندام هدف

سرگرمی كامپیوتری: تهران- انتقال كنترل شده دارو به صورت دقیق و هدفمند یكی از كاربردهای مهم نانوفناوری است و داروها به كمك حامل های مختلف به اندام هدف می رسند


به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری نانو جنبه های مختلف دنیای امروز را تحت تأثیر خود قرار داده است و نمونه های مختلفی از كاربردهای فناوری نانو در زندگی بشر وجود دارد؛ یكی از این كاربردهای مهم، انتقال كنترل شده دارو به اندام هدف است. به عبارت دیگر با كمك فناوری نانو می توان داروها را به كمك حامل های مختلف به اندام هدف رساند.
در روش های معمول مصرف دارو، نظیر مصرف خوراكی و تزریقی، دارو بدون هیچ محدودیتی در سراسر بدن توزیع می گردد و تمام بدن را تحت اثرات دارو قرار می دهد كه مصرف این چنینی دارو سبب بروز عوارض جانبی می گردد كه گاهی تحمل آن خیلی سخت است و مشكلاتی را به همراه دارد.
از طرفی برای دستیابی به یك اثر خاص، نیاز به مصرف مقادیر زیادی از دارو است، اما با كمك فناوری نانو می توان به دارو رسانی هدفمند دست یافت و زمان، مكان و سرعت آزادسازی دارو در بدن را با دقت بالایی كنترل كرد كه در سیستم های دارو رسانی جدید عوارض جانبی كمتر، كارایی بیشتر و راحتی بیمار را به دنبال خواهند داشت.
حامل های مختلفی را می توان بعنوان ناقل های دارو در دارورسانی مورد استفاده قرار داد و از آنجائیكه دارو نقش درمانی دارد، باید تا رسیدن به محل هدف در بدن محافظت گردد و خواص شیمیایی و بیولوژیكی خویش را حفظ كند كه در بعضی از داروها به شدت سمی بوده و می توانند سبب اثرات جانبی منفی شد و اگر حین آزاد شدن تخریب شوند، اثر درمانی آنها كاسته می شود.
به عنوان مثال، در شیمی درمانی داروهای مصرفی تا حد قابل توجهی سمی هستند و افزایش مقدار آنها می تواند اثر معكوس بگذارد و حتی به مرگ بیمار منجر شود و به بیان دیگر، اگر دارو بتواند مستقیماً به بافت هدف برسد و روی سایر قسمت های بدن تأثیر نگذارد، به مراتب مؤثرتر خواهد بود.
لیپوزم ها، نانوذرات، درخت سان ها، مایسل و كریستال مایع از انواع ناقل هایی هستند كه در دارورسانی هدفمند یا نانودارورسانی كاربرد دارند.
علمی**9031**
خبرنگار: عادل پازیار** انتشاردهنده: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
سرگرمی كامپیوتریelm@
https: //telegram.me


1396/12/02
13:25:13
5.0 / 5
4116
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری