ساخت مواد هوشمند با عملكردی شبیه عضلات

ساخت مواد هوشمند با عملكردی شبیه عضلات

به گزارش سرگرمی كامپیوتری محققان دانشگاه ایالتی آیوا، ماده هوشمندی ساختند كه دارای عملكردی شبیه به عضلات است و با انجام تمرینات فیزیكی، استقامت آن افزایش می یابد.


به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، كافی است این ماده كشسان تحت فشار مكانیكی قرار گیرد؛ برای مثال خم شود، تا استقامت آن 300 درصد افزایش یابد. در آزمایش های اولیه این ماده كه به صورت یك نوار انعطاف پذیر بود، در اثر فشار مكانیكی به یك كامپوزیت سخت تبدیل شد كه قادر است 50 برابر وزن خویش را تحمل كند.
این ماده برای تغییر خصوصیت های خود به منبع انرژی خارجی مانند گرما، نور یا الكتریسیته نیاز ندارد. محققان این ماده را با استفاده از یك راهكار جدید ساختند كه امكان تولید فلز فراسرد را فراهم می كند. فراسرمایش فرآیندی است كه در آن مایعات طی سردشدن سریع بدون هسته زایی به دمایی پایین تر از نقطه انجماد معمولی خود می رسند، بدون اینكه منجمد شوند. مایع فراسرد حالتی شبه پایدار دارد و با اضافه كردن مقدار اندكی از ماده جامد یا در صورت تشكیل یك كریستال كوچك، بی درنگ آغاز به انجماد می كند.
با قرارگرفتن قطرات فلز مایع در مجاورت اكسیژن، ذرات بسیار ریزی به ابعاد 20 میلیونیم متر روی سطح فلز مایع ایجادشده و یك لایه اكسیدشده تشكیل می دهند كه مانع سخت شدن فلز مایع می گردد.
محققان توانستند راهكاری بیابند كه این ذرات را بدون شكستن با مواد كشسان تركیب كنند. هنگامی كه این تركیب در معرض فشار مكانیكی مانند فشردگی، خم شدن و پیچیدن قرار می گیرد، لایه خارجی شكسته، ذرات فلز مایع از آن خارج شده و در مجاورت اكسیژن سخت می شوند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Materials Horizones انتشار یافته است.

 

1396/11/27
16:14:01
5.0 / 5
4221
تگهای خبر: هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری