معاون علوم، مهندسی و كشاورزی دانشگاه آزاد مطرح كرد

هوش مصنوعی جایگزین معلم یا ابزاری کمکی؟

هوش مصنوعی جایگزین معلم یا ابزاری کمکی؟

سرگرمی کامپیوتری: به گزارش سرگرمی کامپیوتری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: باآنکه هوش مصنوعی نمی تواند تعاملات انسانی را به صورت کامل جایگزین کند؛ اما در خیلی از جنبه های آموزش، معلم سنتی را کنار خواهد زد. این فناوری بیشتر از یک ابزار ساده است و اهمیت بالای و مستقلی در آینده آموزش دارد.


به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از ایسنا، علی اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی امروز در آئین چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی خطاب به روسای مراکز، واحدها و معاونان دانشگاه، تصریح کرد که هوش مصنوعی در آموزش تحولی جدی و غیرقابل اجتناب به وجود خواهد آورد.

هوش مصنوعی؛ آینده آموزش و پژوهش

وی با اعلان اینکه هوش مصنوعی نه تنها در آموزش بلکه در پژوهش هم نقش اساسی دارد، اظهار داشت: هوش مصنوعی به سرعت درحال رشد است و بازار آن در سال ۲۰۲۴ حدود ۶۳۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این رشد حتی می تواند بیشتر از ۱۵ برابر در پروژه های مختلف باشد.

رشد چشم گیر سرمایه گذاری در حوزه آموزش

اکبری اضافه کرد: طبق آمار، هزینه های صرف شده برای آموزش در بعضی کشورها تقریبا نصف هزینه های حوزه سلامت است. همینطور پیشبینی می شود رشد بازار آموزش تا سال ۲۰۳۰ بسیار چشم گیر باشد، بخصوص در کشورهای خاورمیانه و اروپا که سرمایه گذاری های قابل توجهی دراین خصوص انجام می دهند.

مقاومت در مقابل تحول آموزشی؛ تنها چالش پیش رو

این مقام مسئول اشاره کرد: تنها چالشی که در راه توسعه هوش مصنوعی در آموزش وجود دارد، مقاومت برخی افراد نسبت به تغییر روش های آموزشی قدیمی است؛ اما از نظر تکنولوژیکی و مالی هیچ مانع دیگری دیده نمی شود.
وی با تأکید بر انتظارات هوش مصنوعی از خود، اظهار داشت: هوش مصنوعی می خواهد سیستم های آموزشی کشورها را متحول کند؛ سیستم هایی انعطاف پذیر، باکیفیت، کارآمد و عاقلانه. یکی از خصوصیت های برجسته آن، شخصی سازی آموزش است، به شکلی که می تواند نقاط ضعف دانش آموزان را شناسایی کرده و به شکل دقیق تر و کاربردی تر پاسخ دهد.
اکبری با اعلان اینکه اثرگذاری معلم بشکل سنتی تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت، اشاره کرد: در آینده، معلم به معنای سابق وجود نخواهد داشت و دسترسی به آموزش صرفا از راه هوش مصنوعی به انجام می رسد.

هوش مصنوعی، تحلیلگر و مربی شخصی

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی می تواند عملکرد دانش آموزان را تحلیل کند، تمرین ها و فعالیتها را پیگیری کند و درصد موفقیت هر فرد را به شکل دقیق نشان دهد. در این سیستم، دیگر اهمیت چندانی به حضور فیزیکی معلم نیست و دانش آموز می تواند در خانه و به شکل مستقل آموزش ببیند.

آموزش مفاهیم پیچیده کوانتومی با هوش مصنوعی

معاون دانشگاه آزاد با اشاره به نرم افزارهای پیشرفته آموزشی اظهار داشت: امروزه میتوان مفاهیم پیچیده ای مانند فیزیک کوانتومی را بدون احتیاج به کلاس های حضوری و با انجام آزمایش های مجازی یاد گرفت. این نرم افزارها علاوه بر آموزش ریاضیات و فیزیک، قابلیت شبیه سازی و تحلیل داده ها را هم دارند.

هوش مصنوعی، معلمی مودب و هوشمند

اکبری اشاره کرد: هوش مصنوعی به شکلی طراحی شده که با دانش آموز ارتباطی مودبانه و مؤثر برقرار می کند و نقش معلم را بشکلی هوشمند و قابل فهم ایفا می کند. این سیستم حتی می تواند به شکل بازیهای تعاملی، فرایند یادگیری را برای دانش آموزان جذاب تر کند.
وی ادامه داد: هوش مصنوعی این توانایی را دارد که برای هر دانش آموز کلاس های شخصی سازی شده بسازد، نمرات و عملکرد آنها را تحلیل کند و پیشنهادهای آموزشی مناسب عرضه نماید. این امر به مراتب موثرتر از حضور در کلاس های سنتی است و می تواند جایگزین کلاس های حضوری شود.

هوش مصنوعی؛ جایگزین معلم یا ابزاری کمکی؟

اکبری با اشاره به نظرات شخصی خود اظهار داشت: باآنکه هوش مصنوعی نمی تواند تعاملات انسانی را به صورت کامل جایگزین کند، اما در خیلی از جنبه های آموزش، معلم سنتی را کنار خواهد زد. این فناوری بیشتر از یک ابزار ساده است و نقش برجسته و مستقلی در آینده آموزش دارد.
وی گفت: سوال اصلی اینست که دانشگاه ها و نظام آموزش عالی کشور چگونه می خواهند از هوش مصنوعی بهره گیرند. این فناوری پیشرفته فرصتی بزرگ برای تحول در آموزش است که نباید نادیده گرفته شود.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد با اشاره به جایگاه ایران در حوزه سرمایه گذاری هوش مصنوعی اظهار داشت: بیشترین سرمایه گذاری در منطقه خلیج فارس در ارتباط با امارات متحده عربی است و ایران دراین خصوص رتبه پانزدهم جهان را دارد.
تمرکز بر استفاده هوشمندانه از ابزارهای هوش مصنوعی
وی با تأکید بر این که هدف اصلی باید استفاده بهینه از ابزارهای هوش مصنوعی باشد، اشاره کرد: ما باید هوش مصنوعی را صرفا بعنوان یک ابزار ببینیم که در اختیار ما گذاشته شده و از آن بهره برداری نماییم، نه این که فقط حرف بزنیم یا صرفا مصرف کننده باشیم.
ضرورت تولید فناوری هوش مصنوعی در کشور
اکبری اضافه کرد: فراتر از استفاده، باید در تولید فناوری های هوش مصنوعی هم قدم برداریم و نیروی انسانی متخصص در این زمینه تربیت نماییم تا بتوانیم محصولاتی عرضه دهیم که دنیا از آنها استفاده نماید.
زیرساخت های قوی؛ پیش نیاز بهره برداری از هوش مصنوعی
این مقام مسئول همینطور به اهمیت زیرساخت های قوی اشاره نمود و اظهار داشت: هرچند ایران در بعضی شاخصها زیرساخت های مناسبی دارد، اما برای پیشرفت واقعی در هوش مصنوعی، باید توجه ویژه ای به توسعه این زیرساخت ها داشته باشیم.
او در آخر با تشکر از فرصت حضور در جلسه اظهار داشت: «هدف من از این صحبت ها طرح سوال و ایجاد انگیزه برای آغاز تحول در حوزه آموزش دانشگاهی است. با رهبری مناسب و حرکت همگام، می توانیم در راه تحول آموزش گامهای موثری برداریم.



منبع:

1404/03/08
09:44:16
0.0 / 5
49
تگهای خبر: آموزش , بازی , تكنولوژی , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری
پی سی فان، دنیای سرگرمی و اطلاعات کامپیوتر در دستان شما، آخرین اخبار دنیای فناوری و بازی‌ها