روز جهانی آگاهی بخشی درباره دسترس پذیری؛
مروری بر اقدامات اسنپ در راه بهبود دسترس پذیری اپ
به گزارش سرگرمی کامپیوتری، پروژه دسترس پذیری در اسنپ از دهم آبان ۱۴۰۱ شروع شده است و مسیر توسعه و بهبود مستمر این توانایی همچنان ادامه دارد.
به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از مهر، از آغاز شروع این پروژه تا پایان اسفند ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰۹٬۴۶۶ نفر از کاربران راننده و مسافر نوع معلولیت خویش را در اپلیکیشن اسنپ ثبت کرده اند. قابلیت دسترس پذیری در همکاری تنگاتنگ اسنپ با افراد دارای معلولیت و با هدف ایجاد فرصت برابر در استفاده از خدمات دیجیتال برای تمام کاربران شکل گرفته است. کاربران راننده و مسافر با ثبت نوع معلولیت خود در قسمت اطلاعات کاربری می توانند سفر بهتری را تجربه کنند.
اسنپ خودرو برای چه کسانی دسترس پذیر شده است؟
در حال حاضر اسنپ خودرو امکاناتی را برای کاربران مسافر ناشنوا/کم شنوا، نابینا/کم بینا و دارای معلولیت حرکتی (شامل اشخاصی که از ویلچر یا عصا استفاده می کنند)، و کاربران راننده ناشنوا/کم شنوا و دارای معلولیت حرکتی به منظور دسترسی راحتتر درنظر گرفته است.
کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت، برای داشتن تجربه کاربری بهتر در استفاده از اپلیکیشن اسنپ، می توانند به بخش «اطلاعات کاربر» در منوی اپ بروند و در قسمت دسترس پذیری (پایین صفحه) اطلاعات در ارتباط با نوع معلولیت خویش را ثبت کنند. این اطلاعات در اپلیکیشن اسنپ ذخیره و در هر سفر به کاربر طرف مقابل عرضه می شود تا او هم با آگاهی و دریافت آموزش های لازم همراه این سفر باشد.۱۶٬۵۸۷ کاربر راننده و ۹۲٬۸۷۹ کاربر مسافر تا پایان اسفند ۱۴۰۳ نوع معلولیت خویش را در قسمت اطلاعات کاربر ثبت کرده اند.
دسترس پذیری اسنپ چه امکاناتی برای کاربر مسافر دارای معلولیت بوجود آورده است؟
اسنپ از ۱۴۰۱ قدم های مختلفی به منظور دسترس پذیر کردن اپلیکیشن برای کاربران مسافر دارای معلولیت برداشته است:
کاربران ناشنوا و کم شنوا: با انتخاب گزینه «ناشنوا/کم شنوا هستم» در حساب کاربری مسافر، امکان تماس صوتی با این کاربران غیرفعال می شود. همینطور از راه پیامک به کاربر راننده اطلاع داده می شود که مسافر امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و برای ارتباط با مسافر باید از پیام متنی داخل برنامه استفاده نماید.
کاربران نابینا و کم بینا: کاربران مسافر نابینا و کم بینا با دریافت یا بروزرسانی آخرین نسخه اندروید اسنپ از راه اپلیکیشن کافه بازار، مایکت یا Huawei AppGallery از قابلیت دسترس پذیری اپ بهره مند می شوند. کاربران مسافر نابینا یا کم بینا می توانند با استفاده از اپلیکیشن های واسط صفحه خوان درخواست سفر خویش را ثبت کنند.
کاربران دارای معلولیت حرکتی: اگر کاربر مسافر در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «از ویلچر استفاده می کنم» یا «از عصا استفاده می کنم» را فعال کرده باشد درخواست سفر او با نشان ویلچر یا عصا به کاربر راننده نمایش داده می شود تا کاربر راننده با آمادگی کامل این سفر را قبول کند. همچنین، پس از قبول درخواست سفر توسط کاربر راننده، آموزش های موردنیاز برای همراهی بهتر با کاربر مسافر به او عرضه می شود.
اقدامات اسنپ برای کاربران راننده دارای معلولیت
کاربران راننده اسنپ هم در نسخه اندروید اپلیکیشن اسنپ برای دسترسی بیشتر از امکانات زیر برخوردارند:
امکان ثبت ناشنوایی/کم شنوایی: با فعال کردن گزینه «ناشنوا/کم شنوا هستم» در حساب کاربری راننده، امکان برقراری تماس صوتی کاربر مسافر با او غیرفعال می شود. همینطور از راه پیامک به مسافر اطلاع داده می شود که کاربر راننده امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و باید از راه پیام متنی با او ارتباط برقرار کرد. همینطور در صورتیکه کاربر مسافری از نسخه های قدیمی اپلیکیشن استفاده نماید و با کاربر راننده تماس تلفنی بگیرد، به تلفن گویا وصل شده و از ناشنوا یا کم شنوا بودن کاربر راننده آگاه می شود.
امکان ثبت معلولیت حرکتی: اگر کاربر راننده در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «معلولیت حرکتی دارم» را فعال کرده باشد، پس از قبول شدن درخواست سفر، پلاک ماشین همراه با ویلچر در کارت سفر به کاربر مسافر نمایش داده می شود.
همچنین اسنپ از سالهای ابتدایی فعالیت خود، طرح معافیت از پرداخت کمیسیون را برای افراد دارای معلولیت کشور درنظر گرفته است. در این طرح، کاربران راننده دارای کارت معلولیت از سازمان بهزیستی کشور، که مدارک خویش را به اسنپ عرضه کرده اند، از پرداخت کمیسیون معاف هستند.
اهمیت روز جهانی آگاهی بخشی در رابطه با دسترس پذیری
روز جهانی آگاهی بخشی در رابطه با دسترس پذیری هر سال در سومین پنج شنبه ماه مِی (امسال مصادف با ۲۵ اردیبهشت) برگزار می گردد و هدف اصلی آن افزایش آگاهی و گفتگو در رابطه با موضوعات در ارتباط با دسترس پذیری در فناوری های دیجیتال است. امروزه بیشتر از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا با انواع مختلف معلولیت زندگی می کنند و این روز یک فرصت مهم می باشد تا دولت ها، شرکت ها و توسعه دهندگان فناوری بر اهمیت طراحی و توسعه محصولاتی تاکید کنند که به سادگی و بدون استثنا برای همه افراد قابل استفاده باشند. همچنین، این روز زمینه ای برای گفتگو در رابطه با چالش ها، موانع و راهکارهای نوآورانه در حوزه دسترس پذیری فراهم می آورد تا بسمت ایجاد فناوری های جامع و منطبق بر نیازهای همگان حرکت نماییم.
علاوه بر دسترس پذیری اپلیکیشن، ضروریست با فرهنگ سازی گسترده و آگاهی رسانی در رابطه با دسترس پذیری همه کاربران راننده و مسافر از حق خود برای حضور در جامعه و استفاده از خدمات عمومی بهره مند شوند. اسنپ می داند که برای دسترس پذیری کامل اپلیکیشن راه زیادی در پیش دارد؛ اما تلاش می کند که هر روز امکانات و خصوصیت های بیشتری را برای افراد دارای معلولیت به اپلیکیشن اضافه کند و در این راه همچنان به همراهی، همکاری و همفکری افراد دارای معلولیت و موسسه های فعال در این عرصه نیاز دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب