چرا دستگاه ها به پنجره خدمات هوشمند دولت وصل نمی شوند؟!

چرا دستگاه ها به پنجره خدمات هوشمند دولت وصل نمی شوند؟!

به گزارش سرگرمی کامپیوتری، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: مشمول یا مستثنی بودن یک دستگاه از اتصال به خدمات دولت هوشمند موضوعی است که به بررسی های دقیقی نیازمند است و علل دستگاههای مستثنی از اتصال در کمیته نظارتی باید مطرح و سپس سنجیده شود.



به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شکل گیری دولت هوشمند را همچون اهداف مهم دولت سیزدهم عنوان کرده است. به قول وی به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون رجوع حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخری کار سختی است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خویش را با هم به اشتراک گذارند.

در این راستا عرضه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گامهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه ها تبدیل نموده است. بر مبنای قانون بودجه سال جاری، همه دستگاهای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شده اند که سه فعالیت انجام دهند؛ اول این که پنجره واحد خدمات هوشمند خویش را راه اندازی کنند تا مردم از رفتن به سامانه های مختلف آنها اجتناب کنند.

دوم این که حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خویش را به صورت هوشمند از راه پنجره واحد خود عرضه کنند و سوم پنجره خدمات خویش را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات راه اندازی شده، متصل کنند؛ البته دستگاه ها دو تکلیف اول را باید تا آخر شهریورماه به سرانجام میرساندند.
تاکنون ۷۳ درصد دستگاه ها به صورت قطعی به پنجره متصل شده اند و ۹ درصد دستگاه ها هم درحال اتصال هستند، اما هنوز ۱۸ درصد دستگاه ها متصل نشده اند و اقدامی هم در این حوزه انجام نداده اند که بعد از دستور رئیس جمهور و با عنایت به پیگیری های کمیته نظارتی، جلساتی را با دستگاههای اصلی برگزار شده که به تعیین تکلیف دستگاه ها با عنایت به موجه یا ناموجه بودن علل عدم اتصال آنها انجامید و سرانجام مقرر شد تا سی ام آذرماه، ۲۶ دستگاه باقیمانده هم به پنجره متصل شوند.
در این باره جواد موحد-معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- در رابطه با بررسی آماری اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار نمود: با بیان این مهم مشمول یا مستثنی بودن یک دستگاه از اتصال به پنجره، موضوعی است که به بررسی های دقیقی نیازمند است، اضافه کرد: علل دستگاههای مستثنی از اتصال به پنجره در کمیته نظارتی باید مطرح و سپس سنجیده شود، گاهی علل دستگاه ها در خصوص حساسیت یا ماهیت خدمات است که امکان دارد در گذر زمان تغییر پیدا کند.
وی به صراحت با اشاره به اینکه استثنایی وجود ندارد و صرفاً در یک بازه خاص زمانی امکان دارد فرصتی داده شود تا زیرساخت های انجام اتصال فراهم گردد، تشریح کرد: به صورت کلی در تعریف خدمت سه مرحله شامل دریافت، پردازش و تحویل خدمت وجود دارد. برخی خدمات در مرحله پردارش یا تحویل باید به صورت فیزیکی ارائه شوند اما به صورت بدیهی دریافت خدمت می تواند به صورت الکترونیکی باشد که برخی دستگاه ها حتی خدمات خود در اولین مرحله را هم پیاده سازی نکرده اند که مستلزم بررسی آن در کمیته نظارتی است که اعضای آن متشکل از سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات است و بعد از تصمیم کمیته مشخص می شود، دستگاه مشمول استثناء هست یا خیر.

سنجش صحت اتصال دستگاه ها
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به وضعیت اتصال سامانه میخک وزارت امور خارجه، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه دلیل عدم اتصال خویش را استدلالی در مورد نحوه ثبت نام ایرانی ها خارج از کشور از راه ایمیل عنوان نمود که روش پیاده سازی این خدمت از منظر فنی در حال انجام می باشد و بر اثر آن سامانه میخک وزارت امور خارجه هم می تواند متصل شود.
وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن میگفت، در رابطه با وضعیت اتصال سازمان امور عشایری هم اظهار داشت: این سازمان در چارچوب یکی از سامانه های جهاد کشاورزی در پنجره واحد همان وزارت خانه حضور دارد و حضور یک خدمت، دلیلی بر اتصال کامل آن دستگاه نیست و قانونگذار مشخص کرده است که باید ۳۰ درصد خدمات در چارچوب پنجره واحد خود دستگاه ارائه شود.
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، معاون دولت الکترونیکی، اتصال سازمان مدارس غیردولتی را هم تایید نکرد و گفت این سازمان هنوز دارای اتصال قطعی نیست و امکان دارد جلسات فنی برگزار شده باشد، اما این به معنای اتصال نیست.
موحد در انتها اتصال دستگاه ها و الکترونیکی بودن خدمات را دو مبحث کاملا جدا از یکدیگر دانست و اظهار داشت: گاها دستگاه ها مانند دانشگاه ها و برخی بیمارستان ها در الکترونیکی بودن خدمات، پیشرو اما در اتصال عقب هستند؛ بعنوان مثال، در حوزه مالی در ارائه خدمات الکترونیکی پیشروتر از سایر حوزه ها هستیم و بانکها نمونه های خوبی در این حوزه هستند. اما باید در حوزه اتصال اقدامات عاجلی را به انجام برسانند. بنابراین از بانکها دعوت می نماییم، اتصال خویش را برقرار کنند تا مردم بهتر بتوانند از خدمات آنها بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: آخر مهلت دستگاه ها برای تکمیل اقدامات اتصال، آخر آذر است و طی جدول زمان بندی باید اقدامات خویش را به سرانجام برسانند.




1401/08/02
20:51:26
0.0 / 5
302
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , الكترونیكی , خدمات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری