كارشناسان بین الملل فناوری مطرح كردند؛

حکمرانی پلتفرمی در چین و آمریکا

حکمرانی پلتفرمی در چین و آمریکا

به گزارش سرگرمی کامپیوتری باوجود تفاوت های بزرگ در مدل و سیستم مدیریت سیاسی آمریکا و چین، دو کشور در زمینه مدیریت و حکمرانی پلتفرمی با چالش ها و مسائل مشابهی دست و پنجه نرم می کنند.



به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از مهر، این روزها، پلت فرم های دیجیتال و داده هایی که همه روزه بر اثر فعالیت آنها تولید می شوند، در مرکز توجه فعالان اقتصادی، دولت ها، جامعه مدنی و حتی کاربران عادی قرار گرفته اند. ایالات متحده آمریکا و چین با وجود خصومت، درگیری و رقابت شدید، یک خصوصیت مشترک بزرگ دارند.
این دو کشور بزرگ ترین پلت فرم های فناوری جهان را ساخته و توسعه داده اند. آمازون، توئیتر، علی بابا، فیس بوک، وایبو، آلفابت، وی چت، اپل، بایدو و هوآوی، غول های بزرگ دنیای فناوری هستند که بی گمان هیچ شرکتی در هیچ نقطه دیگری در جهان نمی تواند به رقابت با آنها بپردازد.
این در حالی است که باوجود تفاوت های بزرگ در مدل و سیستم مدیریت سیاسی واشنگتن و پکن، دو کشور در زمینه مدیریت و مهار پلت فرم ها با مسائل مشابهی دست و پنجه نرم می کنند. حکمرانی پلتفرمی طیف گسترده ای از مسائل را شامل می شود. همچون این مسائل میتوان به موضوع هایی چون مدل تجاری، کنترل محتوا، سیاست های رقابتی، امنیت، حریم شخصی و نوآوری مالی و فناورانه، اشاره نمود.
امروزه متخصصان در تلاش هستند که همه ابعاد یاد شده را در مطالعات گنجانده و مورد بررسی عمیق قرار دهند. میلتون مولر، بنیانگذار پروژه حکمرانی اینترنت در دانشکده سیاست گذاری عمومی دانشگاه جورجیا و یکی از متخصصان برجسته حوزه مطالعات فضای مجازی، اخیراً در جریان کنفرانسی تخصصی با مبحث «مقایسه حکمرانی پلتفرمی چین و آمریکا» در مورد مساله مواجهه با پلت فرم ها و تفاوت روش دو ابر قدرت بزرگ جهان در پیگیری این هدف، با کارشناسان مشهور این حوزه، به گفتگو نشسته است. در این نوشتار، به بازتاب نظرات کارشناسان حاضر در سمینار یاد شده خواهیم پرداخت.
پروفسور ژو پیشی، کارشناس حوزه فناوری، در این مورد می گوید: «کنترل موفق بازارهای جهانی توسط پلت فرم های چینی، شرکتهای فناوری این کشور را در موقعیتی حساس و تاریخی قرار داده است. پکن برای اولین بار بعد از سالهای دهه ۷۰ میلادی، با عنایت به شرایط موجود، به سمت ورود نیروهای بازار به اقتصاد این کشور حرکت کرده است.»
وی در تکمیل تحلیل خود، به سیر تحول ورود بخش خصوصی به بازار دولتی و تحت کنترل چین پرداخت و در انتهای بحث خود، اعلام نمود که ۷ وزارت خانه و سازمان در امر تنظیم قوانین و چارچوب های پلت فرم های چینی، مشارکت دارند.
میلتون مولر نیز، خود اخیرا طی یادداشتی با عنوان «تنظیم گری دسترسی به بازار توسط آمریکا و چین: نئومرکانتلیسم در خدمات دیجیتال» ادعا نمود که ظهور پلت فرم های بزرگ چینی بیشتر از آن که نتیجه سیاست حمایتی دولت این کشور باشد، حاصل ورود کارآفریان قدرتمند به این بازار رقابتی است. ایشان در ادامه نوشتار خود، تصریح کرده است که دو کشور محدودیت هایی را برای ورود پلت فرم های رقیب به کشور خود در نظر گرفته اند. نئومرکانتلیسم دیجیتال، نامی است که وی برای شرایط تجاری، ژئوپلیتیک و امنیتی، در رقابت فناورانه طرفین انتخاب نموده است.
دکتر جوآن گری، استاد دانشگاه فناوری کویینزلند، ضمن اشاره به تأثیرات مداخله چین و آمریکا در بخش فناوری، بر شرایط جهان، اعلام نمود که هر دو کشور دراین زمینه، داده های خویش را پنهان کرده و درحال فریب یکدیگر هستند. وی در نهایت با پرسشی بنیادین بحث خویش را به پایان رساند:
«چگونه میتوان در زمینه اقتصاد پلتفرمی، از هژمونی آمریکا و چین، فراتر رفت و پیشی گرفت؟»
مدیریت محتوا؛ مدل چینی و آمریکایی
دومین جلسه از همایش یاد شده، با مبحث «حکمرانی محتوا» و با حضور جوفانگ وانگ، از دانشگاه آکسفورد، ییک چان چین، از دانشگاه پکن و جینهه لیو و ینگ لی، از دانشگاه چینهوا، برگزار گردید. در این بخش به بررسی مهم ترین نکات عرضه شده از جانب این متخصصان خواهیم پرداخت.
جوفانگ وانگ در این جلسه و ضمن اشاره به مقاله خود، با عنوان «مطالعه تطبیقی اصول اساسی دولت ها در مدیریت پلتفرم» اصول اساسی حاکم بر آمریکا و چین را به ترتیب، «آزادی بیان» و «مدیریت افکار عمومی» اعلام نمود و اظهار داشت: «اصل آمریکایی می تواند منجر به درگیری یا همکاری پلت فرم با دولت شود. این در حالیست که مدل چینی، متضمن تحقق حکمرانی مشارکتی میان پلت فرم ها و دولت می باشد.»
ییک چان چین ضمن عرضه مقاله ای با عنوان «مطالعه تطبیقی حکمرانی انتشار اطلاعات غلط، در بستر رسانه های اجتماعی چین و آمریکا»، به مقایسه انواع مختلف تنظیم گری، از جمله، خود تنظیمی، هم تنظیمی و مقررات بیرونی و اثرات آن در کنترل پدیده هایی چون دیپ فیک، اخبار جعلی و … پرداخت.
جینهه لیو و ینگ لی هم با عرضه مقاله ای تحت عنوان «مقایسه مکانیسم حکمرانی محتوا در چین و آمریکا»، مدل چینی را «پدرسالاری تحت هدایت حزب» و مدل آمریکایی را «فردگرایی مبتنی بر جامعه-بازار» ارزیابی کردند و همین تفاوت را مبنای دشواری ورود پلت فرم ها به کشور رقیب می دانند.
سیاست های رقابتی؛ دوره تشویق شرکتهای فناوری گذشت
در نشست سوم این سمینار، کارشناسان، به طرح دیدگاه های خود در مورد سیاست های رقابتی طرفین پرداختند.
پروفسور هی چینگ، از دانشگاه پست و مخابرات پکن، بعد از طرح مساله مقاله خود، با اشاره موردی به پرونده شرکت علی بابا، شمای کاملی از قوانین و سیاست های ضد انحصار در چین عرضه داد.
دکتر سارا او، از مؤسسه سیاست گذاری فناوری، در چارچوب عرضه مقاله خود، به مبحث فعالیتهای انحصاری پلت فرم های آمریکایی و چالش های قانونگذاران با شرکتهای بزرگ فناوری در ایالات متحده در زمینه مبارزه با انحصار گرایی پرداخت. ایشان در ادامه بحث خود، فعالیت در خیلی از حوزه های ضد رقابتی را که پلت فرم ها به آنها متهم هستند، لیست بندی کرد و مدارکی برای اثبات آنها عرضه داد.
دکتر لیانروی جیا، از دانشگاه تورنتو و پروفسور دواین وینسک از دیگر حاضران این نشست بودند. آنها در طول عرضه خود، به مقایسه میزان «مالی سازی شرکتهای فناوری چین و ایالات متحده» پرداختند و خاطرنشان کردند که بر خلاف تصور عموم در خصوص انحصار مالکیت شرکتهای فناوری از جانب دولت، سرمایه گذاران خیلی از پلت فرم های چینی نهادهای بین المللی و سرمایه گذاران خارجی هستند.
نینگ لی، دانشجوی دکتری دانشگاه جیائو تونگ شانگهای هم بر اساس مقاله خود با عنوان «تصمیم استراتژیک چین و آمریکا برای مواجهه با رشد پلت فرم های دیجیتال»، استدلال کرد که پلت فرم های اینترنتی، مراحل رشد بی ضابطه و خود تنظیم گرانه را پشت سر گذاشته اند. هم اکنون، رشد شرکتهای یاد شده، نظم و سامان یافته است و دولت ها اندک اندک از فضای تشویق و نظارت منفعلانه، وارد فضای مقررات سختگیرانه تر و فعال تر شده اند.
موضوعاتی چون حریم شخصی، امنیت سایبری و ارزهای دیجیتال هم از دیگر محورهای این سمینار بودند. برگزاری چنین نشست هایی در فضای علمی و آکادمیک مبین افزایش آگاهی دولت ها و جامعه مدنی جهانی در مورد ضرورت مواجهه مؤثر با رشد بی سابقه و بی قاعده شرکتهای فناوری بزرگ و انحصار گر حاضر در این بازار است.


منبع:

1400/07/06
11:13:53
0.0 / 5
567
تگهای خبر: اینترنت , توئیتر , چت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری