طبق مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات؛

تبادل اسناد سلامت در سامانه اطلاعات بیمارستانها الزامی شد

تبادل اسناد سلامت در سامانه اطلاعات بیمارستانها الزامی شد

شورای اجرائی فناوری اطلاعات کشور در امتداد توسعه، تکمیل و گسترش خدمات سلامت الکترونیکی در کشور، سامانه اطلاعات بیمارستان ها را موظف به تبادل الکترونیکی اسناد سلامت کرد.


به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از مهر، شورای اجرائی فناوری اطلاعات کشور در امتداد اجرای بند «ح» ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه درباب سلامت الکترونیکی و تسریع در تحقق پروژه سلامت الکترونیکی و نیز انجام تکالیف دستگاه های اجرائی برای تکمیل زنجیره فرآیندهای مربوط به نسخه الکترونیکی و تسهیل دریافت خدمات توسط مردم، تمامی HIS های بیمارستانی (سامانه اطلاعات بیمارستان ها) را موظف کرد به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت متصل شده و نسبت به تبادل الکترونیکی اسناد الکترونیکی اقدام نمایند. ره نگاشت حذف اسناد کاغذی تدوین می شود در این راستا قرار شد بمنظور تکمیل زنجیره رسیدگی اسناد الکترونیکی سلامت (خدمات نسخه الکترونیکی و مبادله الکترونیکی اسناد در رابطه با بیمار و سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر ارکان نظام سلامت) و حذف چرخه تحویل اسناد کاغذی و کپی آنها، ره نگاشت شیوه دریافت و پرداخت اسناد هزینه خدمات سلامت بیمه های تکمیلی به شکل آنلاین و مبتنی بر نسخه الکترونیکی، در کارگروهی ذیل دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات تدوین شود. این ره نگاشت با محوریت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و همکاری سازمان های بیمه گر پایه فعال در نسخه الکترونیکی و وزارت بهداشت تدوین و به تمامی ذینفعان ابلاغ می شود. حذف کاربری دفترچه های ارائه خدمات درمان همین طور مطابق با مفاد این مصوبه، تمامی بیمه گرهای پایه، صندوق های بیمه ای، صندوق های بیمه ترکیبی پایه و تکمیلی و همه ارائه دهندگان خدمات بیمه در کشور شامل بهداشت و درمان صندوق بازنشستگی نفت، صندوق بیمه نیروهای مسلح، مؤسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها و واحدهای بیمه ای بانک ها و صندوق های مالی و اعتباری، صندوق حمایت وکلای دادگستری، صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز، صندوق بیمه شهرداری ها، سازمان بنادر و کشتیرانی، هواپیمایی جمهوری اسلامی و سازمان صداوسیما که تا حالا تکالیف مربوط به نسخه الکترونیکی و استحقاق سنجی برخط را اجرائی نکرده اند، موظف شده اند حداکثر تا اول آبان ماه ۱۴۰۰ ‬ ضمن حذف کاربری دفترچه های ارائه خدمات درمان و اسناد کاغذی، کلیه خدمات خودرا بدون وابستگی به دفترچه و بوسیله پیوستن به سامانه استحقاق سنجی برخط (بند چ ماده ۷۰ قانون برنامه ششم) و پنجره واحد خدمات تامین سلامت ایرانیان ارایه کنند. اخذ وجه اضافه برای خدمات الکترونیکی سلامت ممنوع شورای اجرائی فناوری اطلاعات هرگونه گرفتن وجه اضافه برای ارائه الکترونیکی خدمات دارای تعرفه مصوب مراجع قانونی توسط ارائه دهندگان نهایی خدمات سلامت شامل، بیمارستان ها، کلینیک ها، پاراکلینیک ها، داروخانه ها و سایر مراکز شامل بخش دولتی و خصوصی و خیریه ای را ممنوع اعلام نمود. HIS های بیمارستانی به تامین اجتماعی و بیمه سلامت متصل می شوند بمنظور افزایش پایداری و تاب آوری در فاز نهایی نسخه نویسی الکترونیکی و نسخه پیچی الکترونیکی، تمامی HIS های بیمارستانی (سامانه اطلاعات بیمارستان ها) موظف اند ظرف مدت ۲ هفته به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت متصل شده و نسبت به تبادل الکترونیکی اسناد الکترونیکی اقدام نمایند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه گرهای پایه نیز موظف شده اند که نسبت به تکمیل مسیرهای اصلی و پشتیبان به نحوی اقدام نمایند که در مدت حداکثر سه ماه تمام HIS های بیمارستانی هم زمان به مسیر اصلی و پشتیبان متصل باشند. مزایای پیاده سازی نسخه الکترونیکی در کشور به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از مهر، اجرای مراحل نهایی نسخه نویسی الکترونیکی و نسخه پیچی الکترونیکی با هدف اراِئه خدمات درمانی به شهروندان ایرانی فقط با ارائه کارت و یا شماره ملی در کلیه مراکز درمانی سراسر کشور به تصویب شورای اجرائی فناوری اطلاعات رسیده است. فاز اول این پروژه فروردین ماه ۱۴۰۰ توسط سازمان های تامین اجتماعی و بیمه سلامت به بهره برداری رسید و مطابق گزارش های مستند، هم اکنون بطور متوسط ۱۸ میلیون نسخه الکترونیکی در ماه نوشته می شود. بررسی دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات حاکی از آنست که با شروع به کار نهاد اپراتوری مشترک بیمه ها و ارائه پنجره واحد خدمات، ضمن سهولت در نوشتن نسخه و اتصال پزشکان و مطب ها و بیمارستان های دولتی بصورت پلکانی، این تعداد به بالای ۲۵ میلیون نسخه الکترونیکی در ماه خواهد رسید. نهاد اپراتوری مشترک بیمه گرها هم اکنون شکل گرفته و به زودی پنجره واحد خدمات را به ذینفعان سلامت و مردم ارائه می کند. مطابق مصوبه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و نیز راه اندازی پنجره واحد خدمات در یک ماه آتی توسط نهاد مشترک اپراتوری، همه ذینفعان مانند بیمه های پایه، بیمه های تکمیلی، بیمارستان ها، کلینیک ها و پاراکلینیک ها و پزشکان و شرکت های سلامت و از همه مهم تر مردم کشورمان می توانند خدمات نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی را بدون نیاز به دفترچه و اسناد کاغذی و برخط ارائه و دریافت نمایند. حذف مراجعات صدور و تمدید دفترچه درمان در بیمه ها، حذف ۴ میلیارد برگ نسخه و سند کاغذی در یک سال، صرفه جویی ۲ تا ۳ هزارمیلیاردی در تامین هزینه دارو در بیمه گرهای پایه با کاهش تخلفات دارویی در یک سال، ایجاد چرخه اطلاعات و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و فرآیندهای درمان هر ایرانی و بهبود پروسه رسیدگی و پاسخگویی از آثار و مزایای پیاده سازی نسخه الکترونیکی در کشور خواهد بود.

1400/05/15
13:08:42
0.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری