گزارش فناوری مهر؛

اجماع رگولاتورهای اروپا و آمریكا مقابل قدرت طلبی شركت های فناوری

اجماع رگولاتورهای اروپا و آمریكا مقابل قدرت طلبی شركت های فناوری

سرگرمی کامپیوتری: رگولاتورهای اروپا و آمریکا بتازگی متفق القول شدند که باید اقدامات جدی برای کنترل قدرت انحصاری غولهای فناوری انجام دهند در این راستا بنظر می رسد یک ابر رگولاتور جهانی به بازار بیاید.



به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از مهر، از اوایل قرن بیست و یکم میلادی، نوید رشد و پیشتازی شرکت های فناوری به سرعت مردم و دولت ها را شگفت زده کرد. شرکت هایی که بجای تکیه بر کالاهای فیزیکی، از داده ها و ابزارهای دیجیتال استفاده می کردند تا به سودآوری دست یابند. اما حالا بعد از گذشت ۲۱ سال از قرن بیست و یک، چالش شرکت های فناوری و قدرت آنها در بازار بسیار بزرگ شده است. آنها چنان قدرتمند شده اند که قوانین رقابت در بازارها را زیر پا می گذارند و به قیمت از میان رفتن حریم خصوصی مشتریان، داده های آنان را استفاده می نمایند تا درآمد خودرا بیفزایند در نتیجه رگولاتورها در سراسر جهان تلاش می کنند با وضع قوانینی سلطه آنها بر بازار را کاهش دهند و از حقوق مشتریان دفاع کنند.
درهمین راستا «مرکز تحقیقات سیاست اقتصادی»(CEPR ) در انگلیس پیش قدم شده تا با برگزاری پنل هایی چالش های قانونمندسازی شرکت های فناوری را با حضور رگولاتورهای اتحادیه اروپا و آمریکا بررسی کند.
این پنل ها با حضور آندرئا کوشلی (رئیس سازمان رقابت و بازارهای انگلیس)، الیزابت دنهام (کمیسیونر اطلاعات انگلیس)، آندریاس مونت ( رییس کارتل فدرال آلمان یاCFO)و هنری پیفو (معاون ناظر رقابت در فرانسه) در کنار وویچک ویویوروسکی (ناظر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا) برگزار شدند.
شرکت کنندگان در این پنل ها به موضوعات مختلفی پرداختند مانند آنکه ناظران رقابت و رگولاتورهای حریم خصوصی باید برای حل چالش شرکت های فناوری بخش بندی قانون را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر راهکارهای خلاقانه ارائه نمایند.
گفتگو ها میان شرکت کنندگان در پنل های CEPR با این پیش فرض انجام شده که برای کنترل پلت فرم های بزرگ، قوانین رقابت و حریم خصوصی و همین طور حفاظت از اطلاعات باید یکپارچه شوند.
از سوی دیگر بعد از اصلاح قانون حفاظت از اطلاعات اروپا (GDPR) در سال ۲۰۱۸ میلادی، قانون حریم خصوصی همچنان اجرا نشده و مقامات رقابت منطقه ای هم اکنون مشغول بررسی این مساله هستند که ببینند «سو استفاده از داده ها» در کدام بخش از قوانین ضد انحصار داخلی و چگونه جای می گیرد.
موضع گیری انگلیس و آلمان در مقابل غول های فناوری آمریکایی
سازمان رقابت و بازارهای انگلیس(CMA) اکنون خارج از اتحادیه اروپا قرار دارد و درباب فرایندهای خرید و ادغام جهانی نقش پررنگ تری دارد. این سازمان می تواند با تحقیقات و فرایندهایی که انتخاب می کند به ایجاد استانداردهایی در فضای دیجیتال کمک نماید. جالب آنکه این سازمان در راه گفته شده بسیار سریع گام بر می دارد.
CMA انگلیس چند پرونده آنتی تراست بزرگ درباب شرکت های بزرگ فناوری باز کرده و اکنون مشغول بررسی شکایات درباره اپ استور اپل است. این سازما ن برخی شکایات دیگر را نیز بررسی می کند که طرح گوگل برای حذف کوکی های ردیابی طرف سوم( پروژه Privacy Sandbox) نیز شامل می شود.
البته در تحقیقات درباره پروژه گوگل سازمان ناظر بر حریم خصوصی انگلیس(ICO) نیز همکاری می کند.

هفته گذشته این سازمان اعلام نمود مشغول بررسی مجموعه ای از تعهدات پیشنهادی گوگل است که قانونا لازم الاجرا هستند. این تعهدات را می توان یک پروسه طراحی مشترک بین ICO، CMA و گوگل به حساب آورد که هدف آن ایجاد زیرساخت کلیدی است که در نهایت جایگزین کوکی ها ردیابی می شود.
تجربه آلمان در قانونگذاری
سازمان CFO آلمان امسال موضع سختگیرانه ای مقابل شرکت های بزرگ فناوری گرفت و دراین زمینه از قوانین ملی به روز شده بیشترین بهره را می برد. این قوانین به کارتل فدرال آلمان قدرت می دهد تا در مقابل پلت فرم های دیجیتال بزرگ با قدرت رقابت بالا موضع گیری کند. البته اکنون این سازمان مشغول انجام تحقیقاتی مقابل آمازون، فیسبوک، گوگل و اپل است.
همچنین این سازمان قبل از این و در یک پرونده راهبردی مقابل فیسبوک به یکی از پیشگامان پیوستن قوانین حفاظت از داده های اتحادیه اروپا به قوانین بازارهای دیجیتال تبدیل شد.
این پرونده که کارشناسان مسیر آنرا به دقت تحت نظر دارند و هنوز هم در حال اجرا می باشد پروسه «ابر پروفایل سازی»( Super profiling) کاربران فیسبوک را هدف گرفته و مقرر است این مساله به دادگاه ارشد اروپا ارسال شود. پروسه «ابر پروفایل سازی» کاربران به مفهوم استفاده از روش های مختلف برای جمع آوری اطلاعات از پلت فرم های زیر مجموعه فیسبوک است تا ابر پروفایل هایی برای هر کاربر ساخته شود. مقامات آلمان معتقدند چنین عملکردی سوءاستفاده از کاربران است و قوانین رقابت را نیز نقض می کند.
مونت، رییس کارتل فدرال FCO آلمان در این پنل، اصرار کرد تجربه FCO در این پرونده کمک کرده تا اصلاحات اساسی در قانون ملی ایجاد شود. این اصلاحات قدرت بیشتری برای مقابله با شرکت های بزرگ فناوری برای او فراهم می آورد. همین طور بگفته او با کمک چنین قدرتی در سطح ملی آسان تر می توان برای شرکت های فناوری قانون وضع کرد.
او در این زمینه اظهار داشت: هنگامی که خودرا سازمانی با قدرت بالا معرفی می نماییم، آسان تر از گذشته می توان برخی رفتارها را ممنوع کرد. بعنوان مثال می توان کارهای شرکتی را ممنوع کرد که با تاکید بر روش های پردازش اطلاعات اجازه نمی دهد دیگران در بازار فعالیت کنند. چنین رفتاری مربوط به حوزه رقابت است. همین طور می توان سرویسی را ممنوع کرد که اجازه استفاده از آن منوط به جمع آوری اطلاعات کاربر است و هیچ گزینه انتخابی دیگری برای فرد مهیا نیست. این مورد درباب پرونده فیسبوک صحت دارد. در حقیقت هنگامی که پارلمان مشغول بررسی این قانون بود، به پرونده فیسبوک نیز اشاره شد و حتی به صورتی این درهم تنیدگی قوانین رقابت و حفاظت از اطلاعات در نظریه آزار در قانون رقابت آلمان ذکر شده است.
او در ادامه اضافه کرد: اگر هنگام صحبت راجع به سلطه شرکت متوجه می شویم این سلطه به علت جمع آوری اطلاعات و نگهداری و فرآوری آن به وجود آمده است، بدین سبب به پارامتری نیاز است تا نشان دهد یک شرکت تا چه حد اجازه جمع آوری اطلاعات و فرآوری آنها را دارد.
سازمان رقابت فرانسه و رگولاتور ملی حریم خصوصی این کشور (CNIL) نیز در سالهای اخیر کارهای مشترکی انجام داده اند. یکی از این موارد شکایتی درباب خاصیت جدید اپل است. این خاصیت به کاربر اجازه می دهد خود درباره دسترسی اپ های مختلف به اطلاعاتش تصمیم گیری کند. البته ماه قبل ناظر آنتی تراست از مسدود کردن قابلیت مذکور خودداری کرد.
بنابراین شواهدی در خصوص آن وجود دارد که سازمان های نظارتی تلاش می کنند پلی بین قوانین بخش های مختلف ایجاد کنند تا به روشی تأثیرگذار شرکت های بزرگ فناوری را قانونمند کنند.
قوانین ضعیف شرکتها را قدرتمند کرد
این در حالی است که شرکت کنندگان در پنل اخیر متفق القول بودند که این ناتوانی در اجرای قوانین رقابت سبب شده شرکتها قدرتمند شوند. آنها با اتکا به این قدرت توانستند رقبایشان را بخرند و به اطلاعات کاربران بیشتری دسترسی یابند. آنها به قیمت از میان رفتن حریم خصوصی کاربران و رقابت به سود رسیدند.
بحث این است که انحصار قدرت که بر طبق دسترسی به اطلاعات به دست آمده، مشتریان را درگیر رابطه ای مخرب با پلت فرم های فناوری می کند. این روند درباب شرکت های بزرگ تبلیغات آنلاین گوگل و فیسبوک به دریافت هزینه هایی کلان از کابران در ازای دسترسی به خدمات دیجیتال منجر گردید. البته این هزینه مالی نبود اما حریم خصوصی کاربر را زیر پا گذاشته بود.
ابر رگولاتور جهانی به بازار دیجیتال می آید
شرکت کنندگان پنل های CEPR متفق القول هستند که هر دوی این روندها درحال تغییر هستند. همین طور اگر قرار باشد جامعه مدنی بازارهای دیجیتال را کنترل کند، این روندها باید عوض شوند و قدرت کنترل از شرکت های بزرگ فناوری باز پس گرفته شود. بدین سان تضمین می شود که مشتریان و رقبا زیر بار غول های داده کاوی نمی مانند.
به گفته دنهام، کمیسیونر اطلاعات انگلیس انگیزه او برای همکای با دیگر رگولاتورهای دیجیتال آن بود که مقامات دولت انگلیس ایده ایجاد یک ابر رگولاتور را در سر داشتند.
او می گوید: قانونگذاران و سیاستگذاران ایده یک رگولاتور واحد برای اینترنت را داشتند. این ایده چه معنایی دارد. یعنی رگولاتورها دست به کار شدند و خلاقیت به خرج دادند تا با شرکت های بزرگ برخورد کنند.
سیمون ترونتون از سازمان «رقابت و بازارهای انگلیس» (CMA) اظهار نظرهای جالبی درباب تحقیقات فعلی درباره پروژه Privacy Sandbox گوگل و همکاری مشترک با ICO در این پرونده بیان کرد. بگفته او قوانین حفاظت از اطلاعات کاربران و احترام به حریم خصوصی آنها قلب تعهداتی هستند که اکنون مورد مذاکره قرار دارند.
او در این زمینه اظهار داشت: اگر تعهدات را قبول نماییم، گوگل باید باتوجه به چند حوزه همچون تأثیرات آن روی حریم خصوصی و همخوانی با قوانین حفاظت از اطلاعات، تأثیرات بر تجربه کاربر و قدرت کنترل کاربر بر شیوه استفاده از اطلاعات خصوصی، پیشنهاداتی ارائه کند در کنار این موارد باید به موضوعات اصلی تعهدات یعنی نگرانی های ما در زمینه رقابت نیز پرداخته شود. ما با ICO از نزدیک همکاری کردیم و درصورت قبول این تعهدات باید به همکاری نزدیک با ICO ادامه دهیم تا روی تحولات آتی این پیشنهادات تأثیر بگذاریم.
ترونتون در ادامه اظهار داشت: این تعهدات تضمین می نماید که گوگل تمام نگرانی CMA را در نظر می گیرد. اگر نگرانی های مهم ما درباب گوگل برطرف نشود، آنها پرونده را باردیگر باز می کنند و اگر لازم باشد، هرگونه اقدامی برای جلوگیری از خسارت به رقابت انجام می شود.
ترکیب قوانین رقابت و حفاظت از اطلاعات
ربکا اسلاتر کمیسیونر عضو کمیسیون فدرال تجارت آمریکا(FTC ) و همین طور کریس دی آن جلو، معاون ارشد دادستان کل نیویورک نیز در پنل رگولاتوری حضور داشتند.
اسلاتر در این پنل یادآور شده که کمیسیون فدرال تجارت آمریکا از اکنون حقوق مصرف کننده و رقابت که قبلاً از یکدیگر جدا بوده اند را ترکیب کرده است. او معتقد می باشد باید اقدامات بیشتری برای ترکیب این دو بخش صورت گیرد. رگولاتورهای آمریکایی را تشویق می نماییم تا اجرای قانون های ناکارامد را در مطالبی مانند حریم خصوصی و رقابت کنار بگذارند. قبلاً شرکتها در نتیجه نقض قوانین با جریمه و مجازاتی اندک روبرو می شدند که ریشه های سواستفاده از بازار را از بین نمی برد و در نتیجه به سواستفاده از مشتریان و همین طور شکست در بازار منجر می شد.
این کمیسیونر FTC معتقد می باشد رگولاتورها نباید تمام بار اجتناب از سواستفاده از اطلاعات را به گردن مشتریان بیندازند. او در این زمینه می افزاید: می خواهم درباره روش هایی که مبتنی بر کنترل کاربر هستند، هشدار بدهم. تصور می کنم شفافیت و کنترل اهمیت زیادی دارند. معتقدم انداختن این دفعه برگردن مشتریان تا خودشان مسیرشان را در بازارها و فرایندهای استفاده از اطلاعات بیابند، واقعاً چالش برانگیز است. این که آنها دریابند اطلاعات شان در اختیار چه کسی است و چه کسی تصمیم گیرنده است، کار مشکلی بشمار می رود. بدین سبب من به شدت نگران چارچوبی هستم که حول ایده کنترل داده ها یا شیوه حل مشکل با چنین نگاهی به وجود می آید.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در پنل بحث و گفتگوی CEPR، دینا سرینیواسان از دانشگاه یل بود که به چالش های مربوط به قانونگذاری شرکتها در مواقع تضاد منافع اشاره نمود. بگفته او اگر در بازار دیجیتال هم مانند بازارهای دیگر (مانند خدمات مالی) یک جدایی ساختاری ایجاد نشود، چالش های جدی در راه قانونمند سازی رفتار شرکتها باقی می ماند.
او با اشاره به تغییرات از زمان دستیابی گوگل به قدرت در بازار اظهار داشت: در زمینه آگهی ها ما با بازار الکترونیکی روبرو می باشیم که دلال هایی در هر دو طرف وجود دارند. در یک بازار رقابتی دلال ها به سود خریدار و فروشنده عمل می کنند و به صورتی از اطلاعاتی که متعلق به خریدار و فروشنده است، محافظت می کنند.
رگولاتور ها نیازمند همکاری با یکدیگر هستند
سرپرست حفاظت از اطلاعات در اتحادیه اروپا نیز در این پنل حضور داشت و هشدار داد در سراسر اروپا عملکرد رگولاتورهای حفاظت از اطلاعات و رقابت درباب همکاری با یکدیگر رضایت بخش نیست. این بدان معناست که چالش قانونمندسازی شرکت های بزرگ فناوری در سراسر اروپا همچنان بزرگ است.
البته بگفته وی کمیسیون اتحادیه اروپا در رویارویی با قدرت بازاری شرکت های بزرگ فناوری بیکار نبوده است. کمیسیون مذکور در آخر سال گذشته تحت قانون بازارهای دیجیتال مقرراتی برای پلت فرم های دروازه بان ارائه نمود. اما چالش اجرای قوانین به روشی تأثیرگذار در سراسر اتحادیه اروپا همچنان یکی از اشکالات اصلی این منطقه بشمار می رود.
ناظر حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا نیز در آخر هشدار داد تا زمانیکه رگولاتورهای بخش های مختلف با یکدیگر گفتگو نکنند و همدیگر را درک نکنند، هیچ حقوق رقابتی یا حفاظتی در اقتصاد دیجیتال تضمین نخواهد شد. اما یک موضوع کاملاً روشن است: سلطه شرکت های بزرگ فناوری بر بازارهای دیجیتال یک شبه از بین نمی رود.


منبع:

1400/04/04
18:43:54
0.0 / 5
211
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری