گزارش تحلیلی مهر؛
ولنگاری فضای مجازی این دفعه در قیمت گذاری خدمات وی او دی ها!
به گزارش سرگرمی کامپیوتری گران شدن هزینه اشتراک پلت فرم های ایرانی که با وعده تماشای مجانی فیلم و سریال مخاطبان بسیاری را جمع کردند، بار دیگر نشان داد که مشتریان خدمات مبتنی بر فضای مجازی رها شده اند و حمایتی ندارند.
به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از مهر، در حالیکه دعوت به خانه ماندن و تماشای مجانی فیلم و سریال در دوران کرونا از وعده های وزارت ارتباطات بود اما با گران شدن هزینه اشتراک در پلت فرم های ایرانی، سرانجام این وعده ها مشخص نمی باشد. حدود یکسال پیش در آستانه ورود کرونا به ایران، شروع قرنطینه و دعوت به خانه نشینی وزارت ارتباطات اعلام نمود که بخش مخصوص کودکان و برخی فیلمها و سریال ها در تلویزیون های اینترنتی مجانی شد. اسفندماه ۹۸ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پستی در توئیتر اعلام نمود: از فردا تا آخر هفته، بخش مخصوص کودکان در تلویزیون های اینترنتی فیلیمو، آیو، نماوا و تیوا و در برخی، تمام فیلمها وسریال ها مجانی خواهد بود. وی گفته بود با مدیران این تلویزیون های اینترنتی صحبت کرده است و پس از آن از مردم خواهش کرده بود که در منزل بمانند و مراقب خود در مقابل کرونا باشند. در دوران کرونا، فضای مجازی بخصوص بخش هایی که در ارتباط با سرگرمی است، رشد فزاینده ای یافت و مورد اقبال هر چه بیشتر مخاطبان قرار گرفت. تماشای فیلم و سریال و کارتون برای همه جذابیت پیدا کرد تا حدی که بخشی از این فضا به رونق تلویزیون های اینترنتی منجر گردید. اما این پلت فرم ها پس از اینکه مخاطبان را جذب خود کردند ناگهان تعرفه های خویش را بالا بردند اقدامی که معلوم نیست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تأمین کننده زیرساخت فنی این پلت فرم ها است در این میان نقشی دارد یا خیر. افزایش صددرصدی تعرفه فیلیمو و نماوا در حالی از اسفند ماه اتفاق افتاده است که به نظر می آید این دو پلت فرم بر سر جذب مخاطب و حوزه های کاری هنری با یکدیگر رقیب هستند اما حرکت آنها در افزایش تعرفه بیشتر از رقابت، رفاقت بوده است. وبسایت های نماوا و فیلیمو با وجود دریافت تعرفه های ماهانه و سالانه بالاتر از رقبای خارجی خود بدون رعایت حق کپی رایت آثار خارجی را به اشتراک می گذارند. افزایش دو برابری این تعرفه ها، این روزها و با شروع تعطیلات نوروزی در حالی سروصداهای زیادی در فضای مجازی راه انداخته و کاربران نظرات مختلفی در مخالفت با این تصمیم منتشر نمودند که آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته بود که تلویزیون های اینترنتی عرضه خدمات مجانی خویش را تا آخر سال ادامه خواهند داد. از آغاز سال جاری حق اشتراک فیلیمو برای مدت یک ماه ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بود که حالا به ۹۹ هزار تومان رسیده است. البته هر کاربر برای عضویت در این پلت فرم ها باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را هم به حق اشتراک اضافه کند. اشتراک فیلیمو برای مدت ۳ و ۶ ماهه برابر با ۲۹۷ هزار و ۵۹۴ هزار تومان شده است. همینطور اشتراک نماوا برای این مدت زمان ها ۵۹، ۱۴۹ و ۲۵۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است. کاربران فضای مجازی این روزها با مقایسه تلویزیون های اینترنتی ایرانی با شبکه ها و پلت فرم های مشابه خارجی تاکید کرده اند که هزینه ریالی اشتراک آنها از هزینه اشتراک شبکه های خارجی بیشتر است. همینطور کاربران معتقدند وقتی هزینه اشتراک پرداخت می کنند دیگر نباید با تبلیغات آزاردهنده در زمان پخش فیلم مواجه شوند. از طرفی کاربران تاکید می کنند که این دو پلت فرم با حذف رقبا موفق به کسب چنین جایگاهی در بین مخاطبان شده اند. در عین حال کاربران بسیاری تاکید می کنند که این رفتار تلویزیون های اینترنتی ایرانی نشان داده است که این بسترهای پخش فیلم و سریال هم در نرخ گذاری تولید محتوا با نرخ های نجومی انحصارگرایی می کنند هم در حوزه انتشار محتواها با انحصار گرایی مشتری را مجبور به قبول این خدمات می کنند. این در شرایطی است که پیگیری های مهر نشان داده است نه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) وابسته به وزارت ارتباطات و نه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) نظارتی در زمینه تعرفه ها بر تلویزیون های اینترنتی ندارند. به نظر می آید این دو سازمان در بخش تعرفه نه مجوز می دهند و نه نظارت می کنند و در عمل این تلویزیون های اینترنتی هستند که در این حوزه کاملاً مختار عمل می کنند. این مورد را میتوان به شکلی بخشی از ولنگاری در فضای مجازی دانست به این مفهوم که در واقع نظارتی بر تعرفه گذاری و خدمات دهی به مشتری وجود ندارد و گویا مجوزی هم در این حوزه صادر نمی گردد. پیگیری های مهر از یکی از این پلتفرمهای عرضه دهنده خدمات ویدئویی از آن حکایت می کند که از جانب نهاد یا سازمانی بر تعرفه گذاری و قیمت گذاری خدمات آن نظارت نمی گردد. به اذعان این پلت فرم قیمت از جانب خود مجموعه تعیین می شود و سازمانی هم بر مقدار و یا اجرای این تعرفه نظارتی نمی نماید. بگونه ای که اساساً این مجموعه برای افزایش تعرفه نیازی به دریافت مجوز نمی بیند! در واقع وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با وجود اینکه مقرر است بر چنین مجموعه هایی همچون پلت فرم های اینترنتی نظارت کنند، اما در عمل این پلت فرم ها هستند که بدون هیچ نظارتی بر فضای مجازی حکمرانی می کنند. در این میان متضرر اصلی مردمی هستند که با تعرفه زیاد، هزینه های اشتراک ماهانه را می پردازند و در مقابل به هیچیک از نهادهای مربوطه نمی توانند در زمینه تعرفه ها و خدمات شکایتی داشته باشند. این در شرایطی است که حتی در فضای مجازی سایر کشورها که نمونه هایی از این پلت فرم ها وجود دارد اگر تعرفه و خدمات و آنچه به مشتری مربوطه است بی حساب و کتاب باشد در قانون با مجازات سنگینی روبرو می شوند. در این میان پلت فرم ها ادعا می کنند که مخاطب از سرویسی که دریافت می کند رضایت دارد! و تعیین هزینه ها به درآمد سرانه خانوار و نمونه های خارجی مرتبط می باشد و همین را مبنا اعلام می نماییم. ضمن اینکه هزینه ما رشد داشته اما به جای بیشتر دریافت کردن از مخاطب، کمتر هم دریافت کرده ایم! جالب اینکه فیلیمو تاکید کرده است در ادامه فعالیتهای خود می خواهد وارد بورس شود! و مخاطب می تواند به صورت شفاف در جریان درآمدها و هزینه های باشد! تمام این موضوعات یک نکته را به مخاطب اصلی و کاربران فضای مجازی یادآور می شود و آن هم ولنگاری در فضای مجازی است. ولنگاری که این دفعه از جنس قیمت گذاری خدمات خویش را نشان داده است. چونکه در نهایت این مخاطب است که در بازاری آشفته و انحصاری مجبور است میان دو رقیبی که با هماهنگی هم ناگهان تعرفه خویش را می افزایند، خدماتی را دریافت کند که رضایت از آن خدمات هم جای بحث دارد و در عین حال هیچ نهاد نظارتی هم نمی تواند از حقوق مخاطب دفاع کند چونکه به نظر می آید در حوزه کاری آن نهادها، عملاً نظارتی تعریف نشده است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب