عضو هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی وزارت علوم:

۲۸ درصد جمعیت از دسترسی به اینترنت محروم هستند

۲۸ درصد جمعیت از دسترسی به اینترنت محروم هستند

به گزارش سرگرمی كامپیوتری عضو هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اظهار داشت: طبق آمار رسمی ۲۸ درصد از جمعیت كشور از دسترسی به اینترنت محروم هستند.


به گزارش سرگرمی کامپیوتری به نقل از مهر، نشست «آینده دانش و کتاب در پرتو تحولات فضای مجازی» از مجموعه نشست های خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت هفته کتاب، با سخنرانی رضا ماحوزی و جبار رحمانی، اعضای هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار گردید. جبار رحمانی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به سرانه ۱۲ و نیم دقیقه ای مطالعه کتاب در ایران اظهار داشت: در یک رابطه خلاقانه با مصرف کنندگان فضای مجازی می توان تا حد زیادی مشکل دسترسی به کتاب و دانش را در کشور کم کرد ولی اینکه فضای مجازی درباره حفاظت و کاربردی کردن دانش چه می تواند بکند هنوز مشخص نیست. وی در عین حال ضمن اشاره به اینکه طبق آمار رسمی ۲۸ درصد جمعیت کشور از دسترسی به اینترنت محروم اند و بخش قابل توجهی از کسانی که به اینترنت دسترسی دارند مهارت های بسیار پایینی در این حوزه دارند، عنوان کرد: رسیدن به جامعه دانایی منوط به این است که این جمعیت حدود ۳۰ درصدی را نادیده نگیریم و بنابراین نمی توانیم تمام استراتژی های خویش را معطوف به فضای مجازی نماییم. رحمانی خاطرنشان کرد: در فضای کنونی لازم است که سیاستگذاران ما، نابرابری های موجود را در نظر بگیرند و در این صورت است که می توان دانش را از انحصار خارج کرد و در جهت توسعه پایدار به خدمت گرفت. رضا ماحوزی، معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی هم طی سخنانی در این جلسه با اشاره به اینکه کتاب همواره تریبون اندیشه ها و ساخت اجتماعی و نهادی آموزش بوده است، اظهار داشت: مؤلفه های مختلف میدان پژوهش یعنی موضوعات، ابزارها، سفارش دهنده ها و مصرف کنندگان پژوهش در سالهای اخیر دستخوش تغییر شده و وارد قلمرو تازه ای از نظام دانائی شده ایم. فضایی که فراتر از مرزهای سیاسی، زبانی و فرهنگی و … است. وی تصریح کرد: در ابتدای سال ۲۰۲۰ به دنبال پاندمی کرونا با شوکی بسیار بزرگ مواجه شدیم که تعطیلی دانشگاه ها و توقف شاهراه تعاملات علمی بخشی از آنها بود. با این وجود مراکز آکادمیک دنیا به پشتوانه ۱۰ سال کاری که طی انقلاب صنعتی چهارم (هوش مصنوعی، بیگ دیتا و اینترنت) صورت گرفته بود تلاش کردند پژوهش و تعاملات علمی را در میدانی با مؤلفه های جدید دنبال کنند. ماحوزی با اشاره به اینکه فضای جدید کنشگران را به شکل دیگری به هم متصل کرده است، عنوان کرد: در میدان پژوهشی جدید، مؤلفه های چهارگانه پیشین تغییر یافته و این دفعه نه تنها عرصه های جدید پژوهشی وارد میدان تحقیق شده اند بلکه ابزارهای تحقیق و سفارش دهندگان و مصرف کنندگان آنها هم در سپهری جهانی تغییر می کنند. در نتیجه اگر قالب قبلی بیان پژوهش ها، فقط کتاب بود و قالب های دیگر بر مبنای آن شکل می گرفت، امروز این نسبت کاملاً عوض شده و قالب هایی پدید آمده است که امکان دارد از ابتدا در چارچوب کتاب به وجود نیامده باشند. عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: در وضعیت جدید با دانشگاهی مواجه خواهیم بود که در آن، هم کلاسی هست و هم نیست، هم کتابخانه ای هست و هم کتابخانه ای نیست، هم خوابگاهی هست و هم خوابگاهی نیست. در اینجا دانشجویان و استادان به شیوه های مختلف با هم تعامل دارند و ابزارهای پژوهش هم فقط محدود به قالب کتاب نیست بلکه قالب های جایگزین کتاب، بقدری متنوع می شوند که کتاب یکی از آن هزاران قالب خواهد شد. ماحوزی خاطرنشان کرد: ازاین رو با زیرساخت های اینترنتی که فراهم می شود تا ۱۰ سال آینده به چنین تصویری از دانشگاه و پژوهش می رسیم که سؤالات و موضوعات زیادی درباره آن قابل طرح است. مثلاً باید دید شهروند جهانی در دنیای جدید. چه تعریفی دارد و جامعه ای که می خواهد به صورت مجازی زیست کند چه تعریفی از مشکلات خودش دارد. این انسان وقتی می خواهد از اخلاق حرف بزند از چه سخن می گوید؟ داده های علوم انسانی و اجتماعی برای تعریف انسان کوچ کرده به این دنیای جدید چه تفاوتی با داده های قدیم دارد؟ وی با اشاره به اینکه امروز با شکاف دیجیتالی گسترده ای در ایران مواجهیم عنوان کرد: کرونا سبب شد که متوجه شویم که در این حوزه چه مشکلاتی داریم و اتفاقات انقلاب صنعتی چهارم چه شرایطی را رقم زده که تابحال از آن غافل بوده ایم. ماحوزی با اشاره به اینکه امروز معلمان ایرانی حتی در پایتخت در دسترسی به اینترنت مشکلات زیادی دارند اظهار داشت: اگر مشکلات و شکاف موجود در کشور کم و کمتر شود، با توسعه زیرساخت های اینترنتی، فائق آمدن بر سایر مشکلات و رفع شکاف های فرهنگی، اجتماعی و … در داخل و هم کاهش فاصله موجود با کشورهای دیگر تسهیل خواهد شد. عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه آینده نوع خاصی از دموکراسی و اخلاق و شهروندی جهانی را طلب می کند اظهار داشت: همان گونه که در کتاب «آموزش عالی و بحران کرونا در ایران» بیان کردم مدیران ما در وضعیتی پادرهوا هستند بدین شکل که در حسرت بازگشت به گذشته و نگاهی به آینده هستیم. با گذشت ۹ ماه از پاندمی کرونا هنوز در حال زجر کشیدن هستیم به علت اینکه از مهدکودک تا دانشگاه هنوز از زیرساخت های اینترنتی لازم برای آموزش های بدیل محرومیم. اگر این مشکلات برطرف نشود و نتوانیم فرزندان خویش را به منظور زندگی در جهان آینده مهیا نماییم با تحولات سریع سایبری سرنوشت بسیار تلخی خواهیم داشت. ماحوزی در عین حال عنوان کرد: اگر کرونا را بعنوان یک فرصت نگاه نماییم می توانیم با استفاده از تجارب این دوره شکافی را که با دنیا داریم ترمیم نماییم. اساسا به گذشته برنمی گردیم و اگر مسؤولان امر راه خطا پیش نگیرند فضای متنوع و افق روشن تری پیش رو خواهیم داشت.


منبع:

1399/08/29
21:25:48
5.0 / 5
1050
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , دیجیتال , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری