مدیر دفتر همكاری های علمی و بین المللی پژوهشگاه ارتباطات اعلام كرد

توانمندسازی كارآموزان حوزه ICT

توانمندسازی كارآموزان حوزه ICT

سرگرمی كامپیوتری: مدیر دفتر آموزش و همكاریهای علمی و بین المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از توانمندسازی كارآموزان حوزه ICT در این پژوهشگاه آگاهی داد و در ارتباط با شرایط جذب كارآموز و كارورز در این پژوهشگاه توضیحاتی را ارائه نمود.


به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از ایسنا، دكتر مریم طایفه محمودی درباب سابقه جذب كارآموز در پژوهشگاه ICT اظهار نمود: این پژوهشگاه از اوایل آغاز فعالیت خود با قدمت ۵۰ ساله، یكی از محورها را بر اساس فراهم شدن امكان ارتباط و تعامل دانشجویان با این مركز تحقیقاتی قرار داد تا هدف ارتباط بین صنعت و دانشگاه محقق شود.
وی افزود: از همین منظر، در سال های مختلف ظرفیت هایی به دانشگاه های مختلف تخصیص داده شد تا بتوان برای دانشجویان مقاطع كارشناسی، دوره های كارآموزی برگزار كرد.
طایفه محمودی اظهار داشت: به علت سابقه و تخصص های موجود در پژوهشگاه ما موفق به جذب كارآموزان خوبی از مراكز و دانشگاه های مختلف شدیم.
وی ضمن یادآوری این مساله كه شرایط جذب كارآموز در ایام نخست، كمی دشوارتر و محدودتر بود، اضافه كرد: شرایطی مانند معدل های بالاتر و تخصص های خاص تر، فضا را برای ورود كارآموز با محدودیت مواجه می كرد؛ اما به مرور زمان با گسترش زمینه تحقیقاتی و محورهایی كه در پژوهشگاه ICT به وجود آمد، بر میزان ظرفیت پذیرش كارآموزان هم اضافه گردید.
وی تصریح كرد: ما با برخورداری از چهار پژوهشكده فعال در حوزه های فناوری ارتباطات، فناوری اطلاعات، سیاست پژوهی و امنیت فناوری اطلاعات می توانیم در هر یك از این حوزه ها كارآموزانی از دانشگاه های مختلف را جذب نماییم.
طایفه محمودی درباب پروسه جذب كارآموزان نیز اظهار نمود: پروسه كار به این شكل است كه متقاضیان ابتدا بوسیله سایت پژوهشگاه، با حوزه ها و تخصص های مورد نیاز و در رابطه با پژوهشگاه آشنا شده و سپس با وارد كردن اطلاعات خود و ارائه معرفی نامه ای از دانشگاه مرجع، مرحله مقدماتی را انجام می دهند.
مدیر دفتر آموزش و همكاریهای علمی و بین المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما در دفتر آموزش، بنا بر رشته تحصیلی متقاضیان، مانند مهندسی برق، مهندسی كامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری اطلاعات، مهندسی پزشكی و رشته هایی از این قبیل كه با پژوهشگاه مرتبط می باشد، مدارك را بررسی نموده و پس از انجام مصاحبه با آنها، درباره رشته تخصصی، علاقه مندی و مهارت هایشان، آنها را به پژوهشكده مربوطه معرفی می نماییم. سپس فرد كارآموز، تحت نظر سرپرستی كه رئیس یا معاون پژوهشكده تعیین كرده، كارآموزی خودرا پشت سر می گذراند.
فصل تابستان، بازار گرمی برای كارآموزی است
وی ادامه داد: معمولاً خیلی از كارآموزان فصل تابستان را برای كارآموزی انتخاب می كنند؛ اما عده ای دیگر هم در طول سال تحصیلی به پژوهشگاه بازگشت می كنند.
طایفه محمودی درباب انتخاب موضوعات پروژه ها برای كارآموزی نیز اظهار داشت: محدودیتی در این حوزه وجود ندارد و موضوعات، در تعامل میان كارآموز با سرپرست كارآموزی و استاد كارآموزی در دانشگاه مرجع تعیین می شود. حتی در صورت نرسیدن به توافق در ارتباط با یك موضوع، امكان تغییر موضوع و تغییر سرپرست كارآموزی نیز وجود دارد تا نتیجه مطلوب و باكیفیت از هر پروژه كارآموزی به دست آید.
وی اظهار نمود: در نهایت، درانتها دوره كارآموزی، نمرات كسب شده توسط كارآموز همراه با گزارش كارآموزی ایشان در چارچوب فرم های پژوهشگاه، توسط كارآموز برای دانشگاه ارسال می شود.
تاملی بر فواید و خاصیت های جذب كارآموز توسط پژوهشگاه
مدیر دفتر آموزش و همكاریهای علمی و بین المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهارات خود به نتایجی كه از كارآموزی ها می توان به دست آورد، اشاره و عنوان كرد: تعاملی كه دانشجویان طی مدت كارآموزی با پژوهشگاه دارند، به یك تجربه خوب و ایده آل منتهی می شود؛ برای اینكه علاوه بر لمس محیط پژوهشی و كاری از نزدیك، آشنایی با پروژه های تخصصی و آموزش نحوه ارائه آنها، با نظم و ترتیب یك محیط كار رسمی در فضای رسمی آشنا می شوند.
طایفه محمودی درباره این كه چقدر از خروجی ها پس از فارغ التحصیلی جذب می شوند، اظهار داشت: ما دو موضوع را در دفتر علمی و همكاریهای بین المللی دنبال می كنیم؛ یكی از آنها بحث كارآموزی برای دانشجویان مقاطع لیسانس است كه یا جذب بازار كار می شوند یا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آماده می شوند. البته لازم به ذكر است كه ما در پروژه ها اغلب فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تكمیلی را به كار می گیریم، مگر اینكه فردی در مقطع لیسانس، از مهارت ویژه ای جهت پیاده سازی پروژه ها برخوردار باشد. موضوع دوم، بحث كارورزی است كه می خواهیم زمینه همكاری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تكمیلی را برای دوره های ۳ تا ۶ ماهه جهت كسب مهارت و توانایی های مورد نیاز برای ورود به بازار كار رسمی فراهم نماییم تا مانند دوره كارآموزی، ایشان نیز مشغول كارهای پژوهشی و توسعه ای شده و تجربه كار در محیط پژوهشی را به دست آورند. پر واضح است كه چنانچه فردی به لحاظ علمی و شخصیتی توانمند بوده و تیمی كه در پژوهشگاه با ایشان همكاری داشتند نیز از هر نظر راضی باشند، امكان جذب در پروژه های پژوهشگاه بصورت همكار پروژه را خواهند یافت.
اشتغال زایی؛ آینده روشن یك كارورز
او همینطور به اهمیت موضوع كارورزی كه با جدیت بیشتری در حال پیگیری است، اشاره و تصریح كرد: در این عرصه ما دنبال به كار گرفتن كارورزان از مقاطع تحصیلات تكمیلی هستیم؛ برای اینكه این افراد می توانند تجربه جدید در یك محیط كاری و پژوهشی كسب كرده و با ارتباطاتی كه در كار با سایر نهادها پیدا می كنند، به دنبال آینده شغلی مناسب باشند. پس این موقعیت می تواند برای آنها جنبه اشتغال زایی داشته باشد.
برمبنای اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیر دفتر آموزش و همكاریهای علمی و بین المللی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درانتها در چارچوب سفارش ای به دانشگاه ها اظهار داشت: اگر ما بتوانیم ارتباط وسیع تری در سطح تهران و شهرستان ها داشته باشیم، می توانیم به جذب افراد بیشتری در مقاطع بالاتر برسیم. ناگفته نماند كه این مركز تحقیقاتی امكان جذب كارآموز و كارورز تا سقف ۱۵۰ نفر بطور سالیانه را دارد و البته این آمار پارسال نیز رقم خورد.




منبع:

1398/11/22
17:14:18
5.0 / 5
3924
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات و فناوری اطلاعات , سایت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری