معاون وزیر ارتباطات خبر داد

دستگاه هایی كه پاسخ استعلامات دولت الكترونیك را نمی دهند

دستگاه هایی كه پاسخ استعلامات دولت الكترونیك را نمی دهند

سرگرمی كامپیوتری: معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: بیشترین استعلامات مورد نیاز دستگاه های دولتی در پروژه دولت الكترونیك، از قوه قضائیه و ناجا است اما این دو دستگاه پاسخ استعلامات دولت را نمی دهند.



به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از مهر، امیر ناظمی در نشست خبری امروز (شنبه ۲۵ خردادماه) كه در محل وزارت ارتباطات برگزار شد، با انتقاد از عملكرد برخی دستگاه های دولتی درباب پروژه دولت الكترونیك اظهار داشت: بیشترین استعلامات مورد نیاز دستگاه ها باید از طرف قوه قضائیه و ناجا انجام گیرد كه این دو دستگاه، خارج از حیطه دولت قرار دارند و در وضعیت فعلی، پاسخ استعلامات دولت را نمی دهد.
وی با اشاره به كارنامه دولت الكترونیكی دستگاه های اجرایی در دور پنجم ارزیابی عملكرد دستگاه ها اضافه كرد: در این گزارش عملكرد، وضعیت دستگاه ها به صورت جزیره ای بهتر شده است اما هنوز شهروندان طعم خدمات الكترونیكی یكپارچه را نشنیده اند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه هدف ما در دولت الكترونیك، اتصال سامانه های مختلف دستگاه ها به یكدیگر است، اشاره كرد: در صورتیكه این امر محقق شود، خدمات الكترونیكی شهروندمحور و یكپارچه خواهیم داشت.
ناظمی در پاسخ به دلیلهای رتبه ششم وزارت ارتباطات در ارزیابی عملكرد دولت الكترونیك اظهار داشت: تلاشمان این است كه این رتبه را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به اینكه قسمتی از فرآیندهای سازمان فناوری اطلاعات، مربوط به وظایف شورای عالی انفورماتیك می شود كه برای الكترونیكی كردن این خدمات، نیازمند زمان بیشتری هستیم، بیان كرد: در حوزه امنیت نیز فرآیندهای الكترونیكی، چالش های زمانبری است كه سبب شده رتبه سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات، رتبه بالایی نباشد اما اهتمام می نماییم وضعیت خودرا ارتقا بخشیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاكید كرد: قسمتی از وظایف وزارت ارتباطات در حوزه دولت الكترونیك نیز مربوط به اتصال بین دستگاه ها به سامانه GSB است كه این مساله را در ارزیابی عملكرد دستگاه ها نیاورده ایم كه اگر آنرا اضافه كرده بودیم، رتبه ما به مراتب بهتر از رتبه ششم بود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینكه كارنامه عملكرد دستگاه ها در حوزه دولت الكترونیك روی سایت پایش وزارت ارتباطات قرار داده شده و فایل آن در دسترس می باشد، تاكید كرد: در این گزارش، فهرست خدمات و درصد الكترونیكی شدن آن آورده شده است و ما بجای میزان تراكنش هر خدمت، سوژه خدمات الكترونیكی شهروندی را بعنوان شاخص اصلی در نظر گرفته ایم.
ناظمی با اشاره به وضعیت امنیت سامانه های متصل به دولت الكترونیك اظهار داشت: بر اساس تقسیم هایی كه صورت گرفته، نظارت بر امنیت دستگاه های حیاتی و حساس با مركز راهبردی افتای ریاست جمهوری، نظارت بر كسب و كارهای عمومی با پلیس فتا و مسئولیت بر امنیت دستگاه های غیرحساس و غیرحیاتی با وزارت ارتباطات است؛ بنابراین درباب سوژه هك كه در سامانه تأمین اجتماعی اتفاق افتاد، برمبنای تقسیم كار صورت گرفته، مركز افتا در حیطه این مسئولیت قرار داشت.
وی با اشاره به اینكه البته ما این تقسیم كار را درست نمی دانیم و باید در این پروتكل ها همراه باشیم، اضافه كرد: ما نسبت به مسئولیتی كه بر عهده مان نبوده، تابحال همراهی های لازم را با امنیت كسب و كارهای عمومی و نیز امنیت دستگاه های حیاتی و حساس انجام داده ایم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ضمانت اجرایی پروژه دولت الكترونیك در كشور اظهار داشت: قوانین و مقرراتی كه دستگاه های اجرایی را ملزم به انجام مقررات دولت الكترونیك می كند، مشخص است و دستگاه های نظارتی باید در آن نظارت داشته باشند كه این مساله بر عهده ما نیست.
ناظمی افزود: ما گزارش عملكرد دستگاه های دولتی را به صورت ماهانه و شش ماهه به دستگاه های ناظر ارائه می دهیم و این دستگاه ها باید درباب ضمانت اجرایی این پروژه اقدامات لازم را انجام دهند. حتی ما پیشنهادی را به مجلس و سازمان برنامه و بودجه ارائه كردیم كه درباب نحوه تخصیص بودجه، بازنگری صورت گیرد تا این مساله ضمانت اجرایی برای پروژه های دولت الكترونیك باشد اما این پیشنهاد مورد پذیرش واقع نشد.
وی با انتقاد از عملكرد دستگاه های دولتی و نامتوازن بودن وضعیت استعلامات میان دستگاه های اجرایی اظهار داشت: بیشتر دستگاه هایی كه برای دریافت استعلامات به سامانه GSB متصل می شوند و دیتای مورد نیاز خودرا دریافت می كنند، خودشان دیتای مربوطه را به اشتراك نمی گذارند؛ این عملكرد باید اصلاح گردد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: اشتراك گذاشتن دیتا، دولت الكترونیك را به وجود می آورد و این مساله نیازمند تغییر رویكرد دستگاه ها است.
ناظمی تاكید كرد: ثبت احوال بیشترین سرویس دهنده خدمات دولت الكترونیكی است كه استعلامات هویتی را ارائه می دهد. این دستگاه ۴۴ درصد كل استعلامات را به خود مختص كرده است. بعد از ثبت احوال، وزارت ارتباطات و رگولاتوری با عنایت به آنكه سامانه «شاهكار» را در اختیار دارند، ۳۱ درصد كل استعلامات دستگاه های دولتی را پاسخ می دهند و رتبه سوم پاسخ دهندگان به استعلامات دولت الكترونیك به وزارت اقتصاد مربوط می شود كه در حوزه امور مالیاتی و گمرك، ۸ درصد كل استعلامات را پاسخگو است.
وی اظهار داشت: ۲۷ درصد از كل دیتای مورد درخواست از پلت فرم دولت همراه بوده و مربوط به دریافت اطلاعاتی است كه مردم آنرا مطالبه می كنند. این در شرایطی است كه ۱۶ درصد از كل داده های دریافت شده، در اختیار بانك مركزی قرار می گیرد و وزارت صنعت نیز از ۸ درصد كل استعلامات دولتی استفاده می نماید. این ارقام نشان داده است كه آمار استفاده از استعلامات دستگاه ها و اشتراك گذاری دیتا، نامتوازن است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینكه در سال ۹۶، ۱۰۳ میلیون تراكنش بوسیله خدمات الكترونیك انجام شد، اضافه كرد: این رقم در سال ۹۷، ۳۵۰ میلیون تراكنش بود و ما پیش بینی می نماییم كه امسال به بیشتر از ۵۰۰ میلیون تراكنش دستگاهی منتج شود.
ناظمی افزود: تا اختتام اردیبهشت ماه ۶۲۹ سرویس بوسیله اتصال به GSB ارائه شد و این در شرایطی است كه اسفندماه این رقم ۵۸۹ سرویس بود. همین طور ۴۵ دستگاه بعنوان سرویس دهنده به GSB متصل شدند و ۱۱۱ دستگاه نیز سرویس گیرنده این خدمات هستند و خود سرویسی ارائه نمی دهند. در اردیبهشت ماه نیز ۵۵ میلیون و ۵۸۷ هزار تراكنش بین دستگاه های دولتی به ثبت رسیده است.


منبع:

1398/03/25
17:19:45
5.0 / 5
4468
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , خدمات , سایت , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری