نمایشگاهی كه عنوان بین المللی را یدك می كشد

نمایشگاهی كه عنوان بین المللی را یدك می كشد

سرگرمی كامپیوتری: تهران- نمایشگاه بین المللی الكترونیك، كامپیوتر و تجارت الكترونیكی (الكامپ) به تازگی بیست و چهارمین دوره خویش را هم پشت سر گذاشت اما در اغلب دوره های آن شركت های خارجی حضور پررنگ نداشته و به عبارت دیگر، تابحال در حد و اندازه ملی و نه بین المللی ظاهر شده است.


به گزارش سرگرمی كامپیوتری به نقل از ایرنا، الكامپ 24 بعنوان یك نمایشگاه سالانه بین المللی در حالی از 6 تا 9 مرداد ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار گردید كه بعضی از كارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حتی بازدیدكنندگان آن اعتقاد داشتند كه نمایشگاه وازه بین المللی را یدك می كشد و بیشتر شاهد برگزاری نمایشگاهی ملی هستیم.
آمارهای عرضه شده مسئولان هم نشان داده است كه در سال های اخیر شركت های خارجی حضوری پررونق در این رویداد فناوری نداشتند؛ برپایه اعلام مسئولان سازمان نظام صنفی كامپیوتر، تعداد شركت های خارجی شركت كننده در الكامپ های 21 و 22 حدود 50 شركت و در الكامپ 23 حدود 38 شركت بود و در آخرین دوره برگزاری الكامپ، تعداد آنها به حدود 12 شركت رسید.
برخی از كارشناسان معتقدند كه نمایشگاه الكامپ ظرفیت مناسبی برای تبدیل شدن به یك رویداد بین المللی معتبر در سطح منطقه را دارد كه به نظر می آید با عزم جدی مسئولان و همكاری و برنامه ریزی مناسب متولیان امر مهم، دست یافتنی باشد.
به باور كارشناسان، افزایش حضور شركت های خارجی در یك نمایشگاه سطح آن را بیش از پیش بالا می برد و بررسی وضعیت نمایشگاه های فناوری مختلف در سطح جهان و منطقه این گفته را ثابت می كند.
با انتخاب سازمان نظام صنفی كامپیوتری بعنوان متولی برگزاری الكامپ، امیدها برای بین المللی شدن نمایشگاه قبل از پیش پررنگ شد، با این وجود و گرچه در طول چهار سال برگزاری الكامپ توسط این مجموعه شاهد خبرهای خوبی در بعضی از زمینه ها، همچون الكام استارز بودیم اما در این مدت هم الكامپ نتوانست در قامت یك رویداد بین المللی ظاهر شود.
به واقع تمركز الكامپ در چند سال اخیر روی كسب و كارهای نوپا (استارتاپ) بوده است به صورتی كه شاهد رونق الكام استارز بودیم و امسال هم بخش های دیگری مانند الكام تاكز، الكام ترندز، الكام گیمز و اتاق شتاب به آن اضافه شدند كه مورد استقبال بازدیدكنندگان قرار گرفت و بدون شك به غنای این نمایشگاه كمك كرد.
مدیر اجرایی نمایشگاه الكامپ 24 در پاسخ یه سوال خبرنگار علمی ایرنا در خصوص اینكه امسال هم شركت های خارجی حضوری پررنگ در نمایشگاه نداشتند، اظهار داشت: بله درست است، امسال شركت های خارجی حضور پررنگ نداشتند، اما سه دلیل عمده داشت كه چندان در اختیار ما نبود.
رضا حیدری یكی از دلایل عدم حضور شركت های خارجی در نمایشگاه امسال را 'تحریم' عنوان نمود و اظهار داشت: تحریم های جدیدی كه بر كشور ما وضع شده مانعی برای حضور شركت های خارجی شد.
وی تصریح كرد: تكلیف برگزار كننده نمایشگاه الكامپ هم خیلی دیر معلوم می گردد و مجوز برگزاری نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی، اسفند ماه سال قبل صادر شد در حالیكه بطور قطع برای آوردن شركت ها یا برندهای خارجی به نمایشگاه، به زمان حداقل یكساله نیاز داریم تا رایزنی های لازم برای حضور این شركت ها انجام گیرد.
حیدری افزود: مبحث سوم، اعمال قواعد و قوانین ارزی و ریالی نمایشگاه است كه توسط شركت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران برای حضور نمایندگی شركت های خارجی در نمایشگاه اعمال می گردد.
مدیر اجرایی نمایشگاه الكامپ 24 بیان داشت: این مورد هم سبب می گردد تا نمایندگی های شركت های خارجی، تمایل چندانی به حضور در این نمایشگاه نداشته باشند.
وی تصریح كرد كه اگر نمی توانیم كشوری مانند ژاپن را در نمایشگاه داشته باشیم، می توان یكی از شركت های معروف این كشور، توسط نماینده اش در ایران را در نمایشگاه داشته باشیم، اما برپایه اعلام شركت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، آنها باید هزینه های خویش را ارزی پرداخت كنند كه این موضوعات دلیلی می گردد تا ما نتوانیم جذب نمایندگی شركت های خارجی را به خوبی داشته باشیم.
مدیر اجرایی نمایشگاه الكامپ 24 ادامه داد كه این سه دلیل عمده، عامل ریزش نمایندگی خارجی یا شركت های خارجی در نمایشگاه الكامپ است.
حیدری تصریح كرد كه ما بعنوان سازمان نظام صنفی تمام توان خویش را برای این مورد گذاشتیم و امیدواریم مجموعه دولت، همكاری و مساعدت لازم را برای حضور شركت های خارجی در نمایشگاه های بعدی فراهم آورد.

** كمرنگ شدن حضور شركت های سخت افزاری براثر نوسانات ارز
وی در پاسخ به این سوال كه آیا نوسانات ارز سبب كمرنگ شدن حضور شركت های داخلی در نمایشگاه الكامپ 24 شده است، اظهار داشت: ما در بخش سخت افزاری در این نمایشگاه ریزش داشتیم و كمرنگ بود و دلیل عدم حضور بعضی از این شركت ها در این نمایشگاه می تواند به علت ركود در كشور باشد.
مدیر اجرایی نمایشگاه الكامپ 24 ابراز امیدواری كرد كه با ثبات بازار، شركت های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضوری قوی تر در نمایشگاه بعدی داشته باشند.
حیدری به افزایش تعداد و فضای استارتاپ ها در این نمایشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: در نمایشگاه امسال استارتاپ ها حضوری پررنگ داشتند و هم از لحاظ فضای فیزیكی و هم تعداد شاهد افزایش بودیم.

** پیش به سمت اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی
وی با اشاره به اینكه شعار امسال نمایشگاه الكامپ 'پیش به سمت اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی' در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: سازمان نظام كامپیوتری كشور هم برای پیشرفت مملكت در حوزه اقتصاد دیجیتالی برنامه هایی را طراحی نموده است. تلاش كردیم با استفاده از تجارب و توان استادان، نخبگان صنفی و شركت های مجرب بتوانیم به این هدف برسیم.
حیدری اضافه كرد: اقتصاد دیجیتالی كه سازمان نظام صنفی كامپیوتری، نیم نگاهی به آن دارد و در انتخاب شعار نمایشگاه از آن بهره برده، بحث ارز رمزها و امنیت آن است كه تا رفع خیلی از اابهامات در این زمینه، مسیر طولانی در پیش داریم كه باید با تمام توان آن را دنبال نماییم.
علمی ** 1201 **2017


1397/05/15
14:49:58
5.0 / 5
114
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری