یك مدرس دانشگاه توضیح داد

در عرصه بازاریابی دیجیتال کجا قرار داریم؟

در عرصه بازاریابی دیجیتال کجا قرار داریم؟

به گزارش سرگرمی کامپیوتری، خوزستان یک مدرس دانشگاه اظهار داشت: استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا نسبت به گذشته مسیر 10 ساله را ظرف دو سال طی کرد و سرعت فضای مجازی، سرعت اقتصاد کسب وکارهای موبایلی و ارتباط با مشتری به روش دیجیتال زیاد شد.



ادریس محمودی در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: هدف بازاریابی دیجیتالی، برقراری ارتباط شرکتها با مشتریان خود جهت آگاهی بخشی به مشتری، تشویق و تشویق مشتریان در استفاده از کالاها و خدمات مفید و همین طور تشویق و تشویق مشتریان از عدم استفاده از کالاها و خدمات مضر است.

وی با اشاره به رسالت بازاریابی دیجیتال اضافه کرد: بازاریابی دیجیتال در امتداد حفظ مشتری و جلوگیری از ریزش مشتری ها، ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به برندها و جایگاه سازی برندها در بازاریابی شرکتها موثر است و به شرکتها جهت دستیابی به اهداف و بهبود عملکرد آنها کمک می نماید.

محمودی بیان کرد: بازاریابی دیجیتال در امتداد توسعه ارتباطات بازاریابی است که به شکل عملگرایانه تر با بهره گیری از رسانه های دیجیتال، امکان ارتباط با مخاطب را بیشتر می کند و حتی خرید بوسیله رسانه های اجتماعی را امکان پذیر می کند و معتقدم بازاریابی دیجیتال به صورتی توسعه دهنده بازاریابی سنتی به خصوص حوزه (communication) ارتباطات بازاریابی است.

وی اظهار داشت: توسعه یافتگی کشورها، بر میزان توسعه یافتگی بازاریابی دیجیتال تاثیر دارد و بخش عمده ای از قابلیت های این روش بازاریابی، به استفاده از ظرفیت های اقتصادی همچون تراکنش ها، پرداخت ها یا سیستم های پیگیری بانکی برمی گردد که در ایران به سبب وجود محدودیت ها در زیرساخت های اینترنتی و تحریم های اقتصادی حاکم بر حوزه مالی و مسائل بانکی، در پیشرفت بازاریابی دیجیتال محدودیت وجود دارد.

استادیار مدیریت تجاری دانشگاه شهید چمران اهواز در تشریح وضعیت بازاریابی دیجیتال در ایران بیان کرد: بازاریابی دیجیتال در ایران پس از کرونا اهمیت زیادی پیدا کرد و میزان ورود به رسانه های اجتماعی و جستجوی برندهای مختلف، بررسی نظرات مشتری ها و در نهایت خرید و پرداخت کردن بوسیله فضای دیجیتال بیشتر شد.

محمودی با اعلان اینکه تبلیغات بوسیله رسانه های اجتماعی بطور معمول در کسب وکارهای کوچک و تازه کار بیشتر است، اضافه کرد: تبلیغات کسب وکارهای کوچک در فضای مجازی نسبت به گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است و این مساله می تواند در رونق بازاریابی دیجیتال موثر باشد. دراین زمینه در استان خوزستان کسب وکارهای زیادی به این نوع بازاریابی پیوستند اما خیلی از این کسب وکارها نگاه حرفه ای به بازاریابی دیجیتال ندارند و بیش از طریق کپی کردن و تقلید از روش های موفق، کار می کنند در صورتیکه هر کسب وکاری باید ایده مخصوص به خود در ورود به بازاریابی دیجیتال را داشته باشد.

وی بیان کرد: بازاریابی دیجیتال در سطح استان رو به رشد است و در زمینه بازاریابی دیجیتال آینده خوبی برای کسب وکارهایی همچون فست فودها، انواع کسب وکارهای در رابطه با سالن های آرایشی و بهداشتی، گردشگری، ورزش و فروش لوازم ورزشی و حتی آموزشی و تولید محتواهای آموزشی بصورت مجازی وجود دارد و این نوع بازاریابی در این کسب وکارها نسبت به سالهای قبل مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

محمودی با اشاره به استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا اظهار داشت: استقبال از بازاریابی دیجیتال در زمان کرونا نسبت به گذشته مسیر ۱۰ ساله را ظرف دو سال طی کرد و سرعت فضای مجازی، سرعت اقتصاد کسب وکارهای موبایلی و ارتباط با مشتری به روش دیجیتال زیاد شد و آن دسته از کسب و کارهایی که دراین زمینه پیشگام شدند، توانستند موفق شوند و آن هایی که حرکتی نکردند به حاشیه رانده شدند و قسمتی از بازار خودرا از دست دادند و بصورت کلی وضعیت بازاریابی دیجیتال در زمینه های مختلف در کشور رو به رشد است.

وی اضافه کرد: اصلاح نظام اقتصادی موجود، مخاطب را به سمت استفاده بهتر از زمان و منابعی که در اختیار دارد، می کشاند و بازاریابی دیجیتال این بستر را فراهم می آورد که ما بتوانیم از شرایطی که در آن قرار داریم به شکل بهینه تر و اقتصادی تر استفاده نمائیم و از بودجه، پول و سرمایه ای که در اختیار داریم استفاده عاقلانه تری داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه درباب حضور کمرنگ برخی شرکت های بزرگ در بازاریابی دیجیتال اظهار داشت: کسب وکارهای بزرگ مانند شرکت های بزرگ مقیاس همچون فولاد خوزستان و صنایع پتروشیمی حضور کمرنگ تری در بازاریابی دیجیتال و فضای مجازی دارند و اگر هم حضور دارند بیشتر در ارتباط با مسئولیت های اجتماعی و آگاهی بخشی است اما کسب وکارهای کوچک همچون انواع باشگاه های ورزشی، سالن های آرایشی، رستوران ها، فست فودها، خدمات حمل و نقل، خدمات آموزشی و شرکت های تعمیر و نگهداری لوازم خانگی حضور پررنگ تری نسبت به شرکت های بزرگ دارند.

محمودی بیان کرد: قاعدتا شرکت های بزرگ، بازار و مشتریان متفاوتی دارند اما به این معنا نیست که همه شرکت های بزرگ به سبب وابسته بودن بازار به این شرکت ها، بی خیال فضای مجازی شوند. فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال امکان ارتباط کسب وکارهای کوچک با بازار را بیشتر کرده است و دراین زمینه بازار شرکت های بزرگ تحت تاثیر موفقیت کسب وکارهای کوچک قرار می گیرد و شرکت های بزرگ به ناچار برای حفظ بازار خود می کوشند در این حوزه حضور بیشتری داشته باشند و دراین زمینه بوسیله روش های جایزه دادن، تبلیغ بوسیله سلبریتی ها و اینفلوئنسرها، استفاده از بلاگرهای موفق و ساخت وبلاگ های موفق تلاش می کنند.

وی درباب بازار شرکت های بزرگ اضافه کرد: هم اکنون فضای بازاریابی شرکت های بزرگ چندان نگران کننده نیست چون بازار وابستگی زیادی به برندهای شناخته شده دارد. به غیر از بحث وابستگی بازار به برندهای معروف، یکی از دلیلهای حضور کمرنگ شرکت های بزرگ بحث اعتقاد به بازاریابی دیجیتال است و آنها هنوز نگاه کاملا سنتی نسبت به بازاریابی دارند. داشتن علم بازاریابی دیجیتال و توجه به اهمیت شناخت مشتریان و گرفتن بازخورد از مشتریان در دنیای امروز سرمایه بزرگی است و شرکت های موفق، موفقیت خودرا مدیون ارتباط با مشتریان می دانند و اگر شرکت های ما بخواهند موفق شوند باید در حوزه ارتباط با مشتری حضور پررنگ تری داشته باشند.

استادیار مدیریت تجاری دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره کرد: اقتصاد ما سنتی است و تولید محور نیست و مبتنی بر تجاری و دلالی است اما در ضمن دهه اخیر شرکت های دانش بنیان در کشور بیشتر شده اند و می کوشند برطرف کننده نیاز به واردات باشند و این مساله نویدبخش این است که ما در آینده شاهد رشد بیشتر کسب وکارهای کوچک در قالب اقتصاد دانش بنیان باشیم.

محمودی با اشاره به مشکلات موجود در بازاریابی دیجیتال بیان کرد: بازاریابی دیجیتال یکسری مشکلات بر سر راه خود دارد که همچون آنها می توان به تازه بودن، ناشناخته بودن، ریسک پذیر نبودن و امکان تقلب و سو استفاده هایی که از فضای مجازی می شود، اشاره نمود که این مسایل تا حدود زیادی بازاریابی دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده است. در این جهت جهت حل این مشکلات باید قوانینی در این عرصه تدوین شود که کسب وکارها بتوانند بازاریابی خودرا با امنیت و آرامش انجام دهند. دراین زمینه دولت ها باید در سطح قانونگذاری و زیرساخت های اینترنتی حمایت های لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در بازاریابی دیجیتال، محصولاتی که در معرض دید مخاطب قرار داده می شود، اساسا یک ارتباط و تبلیغ است و هر چقدر آگاهی بخشی در معرفی محصولات بیشتر شود استقبال از بازاریابی دیجیتال نیز بیشتر می شود. این مساله می تواند بیان کننده این باشد که هم تبلیغات موثر هستند و هم روند معرفی محصولات که غیرقابل اجتناب است.

محمودی درباب این که آیا بازاریابی دیجیتال فقط شامل رسانه های اجتماعی است؟ اظهار داشت: بازاریابی دیجیتال فقط شامل فضای مجازی نیست و بسیار متنوع است و رسانه های اجتماعی از عوامل موثر در این عرصه هستند. بازاریابی دیجیتال را در چند حوزه می توان نام برد که شناخته ترین شاخه آن بهینه سازی برای موتورهای جستجو(SEO) است که این شاخه به دو دسته تقسیم می شود همچون آن بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing) است که در این روش رتبه بندی شرکتها بهتر می شود و روش پرداخت به ازای کلیک (PPC) روش دیگری است که این ها از روش های موثر در بازاریابی دیجیتال هستند.

این استاد دانشگاه درباب پیشنهادات به کسب وکارهای کوچک در امتداد موفقیت در بازاریابی دیجیتال اظهار داشت: به کسب وکارها پیشنهاد می کنم که از روش های موفق بهره گیرند اما باید ایده خاص خودرا داشته باشند و باید بدانند که روش های بازاریابی فروش پوشاک با سالن های آرایشی متفاوت می باشد و بدین سبب فضا و تاثیری که ایجاد می کنند نباید خیلی مشابه با رقبا باشد و باید منحصر به فرد بودن، سرعت و راحتی ارتباط مخاطب با محتوایی که تولید می شود را مد نظر داشته باشند و اهتمام کنند در دوره های آموزشی جهت افزایش اطلاعات و آگاهی خود شرکت نمایند تا به شکل بهتری از روش های بازاریابی دیجیتال بهره گیرند و با موفقیت پیش بروند.




1401/06/27
11:31:12
0.0 / 5
351
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
مجله سرگرمی

pcfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سرگرمی كامپیوتری محفوظ است

سرگرمی كامپیوتری

فناوری اطلاعات و بازیهای کامپیوتری